Elever: Især stop-reglen er god

Vi lærer mere i timerne og har det hyggeligere i frikvartererne, fortæller elever i 6.a.

Eleverne har en meget bedre og roligere klasse nu, og de er begyndt at lære mere, fordi de ikke er så sure på hinanden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Frikvartererne gik altid galt, da vi gik i begyndelsen af 5. klasse. Der var slåskampe og skænderier«, fortæller Jeppe fra 6.a på Sindal Skole.

»Ja, og pigerne bagtalte hinanden. Vi talte om, hvem man gad gå sammen med, og hvem man ikke gad gå sammen med. Der var mange skænderier og konflikter, og Poul var ked af det hele tiden«, forklarer Sofie.

Drengene syntes, at pigerne fik særbehandling og alt for lidt skældud i forhold til dem. Klassen havde altid haft problemer, og eleverne havde især svært ved at acceptere, når en klassekammerat sagde stop.

Eleverne fortæller, at tre piger er flyttet fra klassen på grund af problemer, og at en elev går i specialklasse. Poul har været katalysator for mange konflikter, fordi han reagerer voldsomt.

»Men han er blevet bedre til at stoppe nu. Han overreagerer nogle gange og vil have opmærksomhed, men nu går det meget bedre«, mener Daniel.

Jeppe mener, at pigerne ofte er for meget efter Poul.

De fortæller, at psykolog Jan Soelberg kom på besøg i klassen sidste år. At de sad i rundkreds, og at alle skulle sige noget, som var godt i klassen, og noget, som var træls.

»Hver skulle tegne ti tegninger til hver regel, og så stemte vi om de bedste«, siger Sofie.

Hun synes, det kan være irriterende at tale om regler og problemer i en hel time hver fredag på klassemødet, men nogle gange er det også rigtig godt.

Belønning til klassen

Det tog rimelig lang tid at tegne alle tegningerne, synes drengene. Efter forløbet sidste år er klassen fortsat med at have regler og evaluerer dem en gang om ugen. Og når reglerne bliver overholdt og har stået ved den grønne smiley i to uger, får klassen en belønning.

Sidste år var den store belønning at sove på skolen en nat, se film om aftenen og hygge. Her i onsdags fik klassen lov til at spille fodbold en time som belønning.

»Man husker reglerne bedre, når man får belønning«, mener Sofie.

»Hvis man har en træls klasse, så er denne metode god at bruge. Nu får vi også smiley'er på vores lektier, fordi det går så godt. Det er rart«, siger hun.

Især stop-reglen er god, mener eleverne.

»Vores frikvarterer er blevet meget bedre og hyggeligere. Alle kan være sammen nu. Tidligere håbede man, at en eller to ikke var med i legen. Vi husker reglerne og husker, at vi ikke må tale grimt til hinanden«, siger Jeppe.

Eleverne taler om, at de nu har en meget roligere klasse, og at de er begyndt at lære mere, fordi de ikke er så sure på hinanden. De har også alle lært, hvordan de skal sige stop til Poul, som kan reagerer voldsomt.

hl@dlf.org

Poul er et opdigtet navn.