Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Professor i didaktik ved Universitetet i Oslo, Erling Lars Dale, døde i slutningen af september 2011. Erling var en enestående skikkelse i norsk og nordisk pædagogik i kraft af flid, ambition og belæsthed. Han havde en utrolig akademisk evne til at absorbere og sammenfatte omfattende teori og filosofisk tænkning hos andre med stor omsorg for faget pædagogik. Hans kritik kunne være nådesløs. Mange fagfæller måtte forholde sig til krav, kritik og udfordringer fra Erling. Hans sidste bog »Utdanningsvitenskap og pedagogik« bygger bro til den første bog fra 1972 »Pedagogikk og samfunnsforandring« og afslutter forfatterskabet.
Dale skriver i 1986 disputats om pædagogikkens teoretiske grundlagsproblemer og udgiver, frem til han tiltræder som professor i pædagogik ved Pedagogisk Forskningsinstitutt 1995, en mængde af artikler og bøger, der flittigt bliver refereret i den pædagogiske debat. Dales pædagogikforståelse gennemspiller nogle forandringer gennem perioden 1972-2011, hvor usikkerheden over for eget forehavende er en konstant »ledsager«. Erling satte standarder for den pædagogiske tænkning og analyse. Hans virke var kendetegnet ved omsorg for både fag og kollegaer.
Æret være Erling Lars Dales minde.