Louise Knuth Pedersen
Virtuelle netværk er fremtidens læring
Budskabet var klart fra flere sider på IT-Universitetets konference: Børn er langt fremme i forhold til it, de bruger nettet både socialt og fagligt, og lærerne skal løbe stærkt for at følge med
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Facebook, MySpace og YouTube finder eleverne ud af, hvordan de skal navigere i fremtidens digitale samfund, mener antropolog Mimi Ito. Hun har foretaget en undersøgelse om børn og unges deltagelse i sociale fællesskaber på nettet, som slår fast, at skolen stadig er børnenes vigtigste sociale platform. Det fortalte hun om på IT-Universitetets konference i forrige uge om børn og unges brug af nettet.
Det, der finder sted på skolegangen, overføres til de virtuelle universer som Facebook og MySpace, hvad enten det er drillerier, flirten, mobning eller higen efter popularitet.
Men forskningsprojektet dokumenterer også, at børn foretager sig mange ting på nettet, som voksne ikke aner noget om. Og at det ofte er nødvendige og positive handlinger, som er med til at styrke børnenes kompetencer.
Lærere skal bruge Facebook
Netforskeren Zizi Papacharissi, som har gennemført en spørgeskemaundersøgelse af, hvordan college-studerende bruger Facebook, fortæller, at de virtuelle netværk gør folk mere sociale. Og i løbet af nogle år bliver identitets-management en færdighed på linje med det at køre bil. Her har lærere en rolle at spille: Dels som vejledere i, hvordan man håndterer sine personlige data, dels som brugere af tjenester som Facebook, hvor de kan møde og blive »venner« med deres elever.
»Her skal man tænke strategisk fra starten og opbygge grupper, der ikke kan få adgang til ens personlige data. Jeg er venner med mange af mine studerende - men ikke interesseret i, at de kan se, hvad jeg foretager mig i min fritid«, siger hun.