Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Faget fysik plejer ikke at være pigers stærkeste fag, men på Stensballeskolen i Horsens er 'plejer' død.
Efter at en del af undervisningen i fysik er begyndt at foregå på engelsk, er pigerne blevet bedre til fysik, og drengene er blevet bedre til engelsk.
Skolen har i flere år deltaget i projektet Science Across The World, hvor man blandt andet udveksler oplysninger og resultater med en række andre lande. På et tidspunkt fik man den lyse ide at bruge materialet fra udlandet på engelsk. Det blev en succes, og derfor begyndte man for tre år siden i perioder at bruge engelsk som undervisningssprog i fysik.
Det har rokket ved kønsrollerne.
- Specielt på det sidste hold har pigerne været meget mere med, end de normalt er i fysik. Det har ansporet de drenge, der ikke har været stærke til sprog, til at blive bedre til engelsk. På den måde har begge køn fået et særligt udbytte af undervisningen, siger skoleleder Jan Togsved.
Forklaringer?
Dem er der mindst to af. Eleverne møder lærere, der er tændte på undervisningen, og når undervisningen foregår på et andet sprog, bliver eleverne nødt til at koncentrere sig, hvis de vil følge med.
20 af skolens lærere er nu gået i gang med at undersøge, om engelsk kan bruges som undervisningssprog i andre fag end fysik.