Forskere: Vær forsigtig med at dele op i to

England eller Danmark? Hvilket skolesystem er bedst? Engelske forskere prøver at give et svar.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedfordelen ved store skoler og ungeskoler er en potentielt øget faglighed og ekspertise, men på store skoler kan der til gengæld være problemer omkring elevernes manglende tryghed.

Det mener Elizabeth McNess, skoleforsker og lektor på University of Bristol, der i juni var på besøg i Danmark for at kigge nærmere på det danske skolesystem.

»Moderne læringsteori viser, at eleverne ikke kan lære, hvis de føler sig utrygge«, siger hun.

I Danmark har man traditionelt haft enhedsskolen, hvor elever fra 0. til 9./10. klasse går på samme skole, men enhedsskolen er under opbrud i flere kommuner med forslag om børneskoler fra 0.-6. klasse og udskolingsskoler fra 7.-9. klasse.

I England har man de sidste mange år haft en opdeling i primary og secondary school, hvor primary dækker eleverne fra fem til 11 år og secondary fra 12 til 16 år. Skolerne for de mindre elever er typisk meget små skoler, hvor dem for de større elever typisk er meget store med helt op til omkring 1.500 elever.

»Skiftet fra de trygge rammer i den lille primary school til den store secondary giver problemer for nogle elever. Typisk dem, der er lidt mere tilbageholdende og måske knap så fagligt dygtige. Hvorimod de stærke elever kan shoppe rundt i de faglige miljøer«, siger Elizabeth McNess.

Elizabeth McNess havde følgeskab af kollegaen Michael Nicholson fra University of the West of England. De er begge dybt engagerede i skoleforskning, og begge peger på flere faldgruber i forhold til at dele skolerne op i to.

»For det første mister man den helt unikke struktur, man traditionelt har i Danmark, hvor eleverne har én klasse og én klasselærer, som følger eleverne hvis ikke hele vejen, så en stor del af vejen op igennem skolen, så man har et meget tæt forhold elever, lærere og forældre imellem«, siger Elizabeth McNess.

Michael Nicholson peger på, at man ved en struktur med overbygningsskoler får samlet rigtig mange børn i teenageårene på samme sted.

»Børn i teenageårene gennemgår en meget svær tid, og der er nære relationer til voksne, for eksempel i forhold til lærere, der kender dem, en rigtig god ting«.

Ingen af dem ønsker at svare skråsikkert på, hvilket system der er bedst. Der er fordele og ulemper ved både små og store skoler og enhedsskolen kontra opdeling i børne- og ungeskoler, mener de.

Samtidig kan de konstatere, at i øjeblikket går Danmark mod det engelske skolesystem og England den modsatte vej med forsøg med skoler, der går hele vejen op - de såkaldte all-through-schools.

Dorthe Kirkgaard Nielsen