Eleverne lærer på rekordtid, hvordan de optager film på deres egne mobiltelefoner, redigerer filmen ved hjælp af gratisprogrammer og uploader filmene til internettet.Bo Tornvig
Lav film med klassen på fire timer
Brug elevernes mobiltelefoner, som de alligevel har på sig, og sæt dem i gang med at lave film. Firmaet Lommefilm tilbyder et gratis undervisningsforløb.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Hviiiiiin«.
Annonce:
Skrig genlyder igen og igen på gangen uden for 6. klasse på Præstemoseskolen i Hvidovre. Eleverne styrter rundt og filmer hinanden med egne mobiltelefoner. Kunstige modermærker, politivold og hud, der hænger i laser, bliver fremstillet med lynets hast. Pauserne er i dag aflyst, og undervisningen er lagt i hænderne på cand.mag. i filmvidenskab og medarbejder i firmaet Lommefilm, Jesper Grubb Laursen.
Han er ude på skolen for sammen med eleverne at skabe kampagnefilm om at slukke solariet. På blot fire timer skal han introducere en kampagne fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden samt hjælpe eleverne med storyboard, optagelser og redigering. Målet er, at alle ved dagens slutning kan uploade egne film og dele dagens undervisning med vennerne på Facebook.
Jesper Grubb hiver i en svingende bevægelse en mobiltelefon frem.
»Det er jo et fantastisk stykke værktøj, som de alle sammen render rundt med i lommen. Hvorfor så ikke bruge det i undervisningen?« spørger han.
Annonce:
Gratis efteruddannelse
På Præstemoseskolen vil man rigtig gerne have flere medier ind i undervisningen. Flere af skolens lærere følger med fra sidelinjen.
»Jesper er god til at få ideen. Han bygger videre på elevernes ideer, men skærer ind til benet. Det er vi ikke så gode til. Når lærerne her på skolen har med film at gøre, er det tit et forløb over tre uger. I dag er det fire timer. Eleverne lærer meget. Og hver gang vi har nogle udefra, er der også en lærer, der får snuset til det og måske får mod på at bruge det i undervisningen«, siger it-vejleder på skolen Dan Mildam. Han håber, at filmmediet kan blive brugt mere fagligt - eksempelvis i historie, hvor han gerne ser, at eleverne skaber en kort scene fra Slaget på Reden og på den måde får historie ind gennem medier, som fylder en stor del af deres hverdag.
Præstemoseskolen har tilmeldt sig lommefilmskonkurrencen på Lommefilms hjemmeside. På den måde får de Jesper Grubb ud på skolen uden at betale for det.
Annonce:
Muligheder frem for begrænsninger
Han bruger ikke lang tid på at forklare eleverne, hvad de skal. I de ti minutter, hans oplæg varer, fortæller han mest om ideer og muligheder.
»I skal lege med seernes forventninger. I skal fokusere på, hvad I kan. Det kan godt være, at det er et usselt kamera og dårlig lyd. I skal heller ikke bekymre jer om, at I ikke har et solarium. Læg jer under et bord og skriv et skilt - så er det et solarium«, lyder opfordringen, inden eleverne bliver sendt i grupper for at tegne storyboard til deres kampagnevideoer, der maksimalt må vare et minut.
En gruppe har fundet frem til, at to piger går hen mod et solarium, så overtaler den ene pige den anden til at gå i solarium. Og så dør de.
Annonce:
»Det er en okay idé«, siger Jesper Grubb Laursen. »Men jeg mangler noget overraskende. Et twist. Hvad nu hvis de kommer til at putte for mange penge i solariet og får alt for meget sol. Så tre dage efter åbner en eller anden solariet, og så ligger der bare to rosiner?«
Gruppen griber ideen og udvikler straks videre på den.
På med ja-hatten
»Laura vil ikke have tape i hovedet«. En af drengene hiver fat i Jesper Grubb.
Annonce:
»Hvad! Har hun taget nej-hatten på igen? Laura, på med ja-hatten. Tape ligner da hud«.
Lynhurtigt lærer Jesper Grubb elevernes navne og roterer mellem grupperne, hvor han underviser dem lige der, hvor de er. Med mobiltelefonen i hænderne eller med fingrene på tasterne i gang med redigering. Han må have pungen op af lommen, da en gruppe ikke kan klare sig uden lyden af mønter, der falder i solariets møntboks.
»De største udfordringer kommer, når vi skal til at redigere. Virker kablerne. Har de husket dem? Det bliver så meget lettere, når man kan redigere på telefonen og så uploade, men det tager nok lidt tid«, indrømmer Jesper Grubb.
På Præstemoseskolen virker det hele problemfrit. En gruppe når endda at uploade to film, og hele klassen kan klappe af hinanden, da filmene løber over skærmen på klassens smartboard.
»De lærer et forløb, som de forhåbentlig vil gentage mange gange. Det skal være deres egen mobiltelefon. Og gratis tilgængelige programmer. Målet er, at de gør det igen og igen, når de kommer hjem«, siger Jesper Grubb.
»Erfaringsmæssigt lærer de først for alvor, når de ser de film, de har lavet i dag. Så opdager de alt det, som de ved, de kan gøre anderledes og bedre«.
Lommefilm
Lommefilm er et firma, som forsøger at inspirere elever og undervisere i alle fag og på alle klassetrin i folkeskolen og på de videregående ungdomsuddannelser til at involvere mobiltelefonen og film i undervisningen. På Lommefilms hjemmeside kan lærere løbende finde nye projekter, som kan indarbejdes direkte i undervisningsplanen. Projekterne finansieres af forskellige samarbejdspartnere. Se mere på lommefilm.dk
Se en gruppe elevers film under video på folkeskolen.dk
Dogmer for lommefilm:
Vær kreativ
Udforsk mediet
Fokuser på muligheder frem for begrænsninger
Vinderen er den gode idé
Elevernes manual:
Opret mappe på skrivebordet
Kopier videofiler fra telefon til mappe
Konverter videofiler til Windows Media Video (WMV)