Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tutor, mentor, følordning. Kært barn har mange navne, men for Esben Olsen er der ingen tvivl om, at det at have en erfaren og hjælpsom kollega i nærheden, når man skal finde fodfæste i sit første lærerjob, er en rigtig god støtte.
»Jeg har haft stor gavn af vores tutorordning. Både fordi jeg har kunnet trække på den erfaring, som min tutor har, og fordi man vidste, at man havde en, som man kunne stille alle de spørgsmål, der melder sig, når man er helt grøn. Det har været med til at gøre det første år som lærer til en god oplevelse«, siger Esben Olsen, som sidste år blev ansat som lærer på Lysholtskolen i Kolding.
Ved skoleårets begyndelse fik han at vide, at Jørgen Skeem var udset til at være hans tutor, og de to aftalte straks et møde.
»Jeg havde en række spørgsmål om helt praktiske forhold. For eksempel om, hvor tingene står i materialesamlingen. Men vi tog også didaktiske spørgsmål op. De handlede om, hvilke metoder Jørgen bruger i sin undervisning i matematik, som også er mit fag. Jeg ville også gerne vide, hvordan han bruger test og prøver, hvilke ekstramaterialer han bruger til de særligt dygtige elever, og hvordan han har computeren med i undervisningen«.
Inspiration - ikke plagiat
Som ny lærer skal man ikke plagiere ældre kolleger, men de har gjort erfaringer, som kan inspirere.
»Jeg fik nogle tip, som hurtigt blev omsat til praksis i mine timer. Andet har jeg kunnet bruge til at orientere mig om, hvilke muligheder der er, og hvordan andre gør. Der er selvfølgelig også noget, som jeg ikke har kunnet bruge. Uanset hvad er en tutorordning en god måde at blive introduceret i, hvordan det er at arbejde som lærer«.
Jørgen Skeem er formand for matematikfagudvalget på skolen. Det var en medvirkende årsag til, at han var god at have som tutor, mener Esben Olsen.
»Selvom man underviser på samme skole, kan der godt være himmelvid forskel på, hvad man har berøring med. Hvis Jørgen og jeg ikke havde fag til fælles, ville udbyttet af tutorordningen sikkert have været betydeligt mindre. Selvfølgelig handler det også om at få en fornemmelse af, hvordan kulturen er på skolen. Men det faglige spiller mindst lige så stor en rolle«.
Rart at hjælpe kolleger
Jørgen Skeem har været lærer i 33 år. For ham er jobbet som tutor en måde at få føling med, hvordan det er at være ny lærer.
»Lyshøjskolen har over 80 lærere. Derfor kan det knibe med at have kontakt til nye kolleger. Det afhjælper tutorrollen. Den giver mig en bedre fornemmelse af, hvordan det er at begynde i lærerjobbet, og det er rart at kunne hjælpe unge fagfæller til at få det praktiske og det undervisningsmæssige til at fungere«, siger han.
Jørgen Skeem har været tutor to gange.
»Det personlige betyder meget. Det er betydeligt sværere at løse opgaven, hvis den, du er tutor for, ikke af sig selv kommer og spørger. Er det tilfældet, eller skal introduktionen af de nye gøres mere omfattende, kan det være en god idé at uddanne tutorerne«, siger han.
Hvordan med virkeligheden
En tutorordning kommer til sin ret de første måneder af skoleåret. Det er der, den nye lærer har behov for viden om praksis på skolen og for at blive mere sikker på sig selv som lærer.
»Kollegerne er helt centrale, når man skal finde sig til rette i lærerjobbet. Hvis du føler, at det er belastende, hvis du stiller et spørgsmål, kan det let præge din oplevelse af hele arbejdsmiljøet. Men det er en støtte, at man har en kollega, som de ved er udpeget til din tutor, og som du ved får tid af skolen til at hjælpe dig«, siger Esben Olsen.
Overgangen fra studerende til lærer har været mindre problemfyldt, end Esben Olsen havde frygtet. Han havde hørt meget om, hvor hårdt det var at begynde, men set fra år to var det første år i perioder hektisk, men generelt overkommeligt.
»Det, at der har været mange hjælpsomme kolleger, har været stærkt medvirkende til, at jeg er kommet godt i gang. Jeg har ikke på noget tidspunkt følt mig som Palle alene i verden«.
Hver skole etablerer en støtteordning
»Som en del af Kolding Kommunes personalepolitiske indsats er der mellem Kolding Lærerkreds og Kolding Kommune aftalt et kursus af 21 timers længde for nyuddannede og nydimitterede lærere, der får ansættelse i Kolding Kommune ...
Endvidere gives der minimum 40 timer til hver nyansat, nydimitteret lærer i skoleåret 2008-2009 til refleksion over egen og andres erfaringer og praksis blandt andet ved at overvære erfarne læreres undervisning i relevante fag i nogle lektioner i løbet af skoleåret ...
Hver skole etablerer en støtteordning. Formålet er at hjælpe og støtte nyansatte lærere, så de får den bedst mulige start på skolen«.
Fra Arbejdstidsaftale mellem Kolding Lærerkreds og Kolding Kommune
»De argumenter, der motiverer opbygningen af mentorsystem og introduktionsprogram i skolerne, viser, at gevinsterne er mange - og de kompenserer for eventuelle udgifter« Carola Aili, Håkan Persson og Kerstin Persson: »Mentorskab. At organisere skolens møde med nye lærere«