Folkeskolen.dk/musik
Det faglige netværk om musik er for alle, derunderviser i eller interesserer sig for faget. 1.148 har alleredetilmeldt sig. Her får du ny faglig viden og tips til dinundervisning, og du kan dele dine erfaringer og holdninger tilmusik i folkeskolen med andre.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På Haverslev Skole Nørager i Nordjylland falder julen tidligt. Eleverne i 3. klasse er ikke sene til at trække nissehuerne over ørerne, putte bamsen i julemandskostumet og julepynt i håret. Og det passer skolens musiklærer, Thea Haagen, rigtig godt. For julen er et af de tilbagevendende store projekter i musikundervisningen.
»Jul og musik hænger uløseligt sammen«, siger Thea Haagen.
Krybbespil
Thea Haagen er lærer på skolen, som er placeret i Nørager mellem Hobro og Aalborg og har eleverne til og med 6. klasse. Gennem de sidste to et halvt år har hun haft alle skolens musiktimer. Foruden den årlige julekoncert i aulaen og luciaoptoget den 13. december er hun også i gang med et krybbespil i 3. klasse. For første gang skal skolen til julegudstjeneste i den lokale kirke, og klasselærerens ide om et krybbespil har musiklæreren og eleverne i den grad taget til sig.
To gange om ugen har hun eleverne i 45 minutter. Så i år har hun måttet sænke instrumentambitionerne til julekoncerten, så de også kan nå at lære krybbespillet.
Eleverne kommer på rad og række ind i musiklokalet. Finder de høje taburetter og sætter dem i en rundkreds, som er afmærket i linoleummet. Drengene sætter sig uden instruktion i den ene halvcirkel, mens pigerne sætter sig i den anden.
»Vi starter med krybbespillet«, siger Thea Haagen, som straks står klar bag klaveret. »Vi har helt tjek på, at Lasse er Josef, og Caroline er Maria. Men alle piger hjælper Maria med at synge, og alle drengene hjælper Lasse«.
Så slår hun tonen an, og pigerne synger klart. Da drengene skal tage over, er det ikke helt så overbevisende, og Thea Haagen slår fast, at det er tid til at finde mapperne frem, og at teksten til sangen er hjemmearbejde til næste gang. Ved at udfordre kønnene mod hinanden får hun alle til at synge igennem.
Et tværfagligt forløb
Klassens dansklærer er også med i musik i dag. Da »Englenes fredssang« skal synges, og en elev skal starte sangen med tre bedeslag på en triangel, er det hende, der har overblikket over, hvem der i stykket vil have tiden til at slå på trianglen. Mange skuffede fingre falder i skødet, da de ikke får lov til at få fat i den glimtende trekant.
Eleverne selv mener, at det er dem, der har presset lærerne til krybbespillet.
»Vi lavede teater sidste år, og det var så sjovt, så vi blev ved med at spørge«, siger en. »Da hun sagde, at vi skulle lave krybbespil, skyndte jeg mig at melde mig som Maria«, siger Caroline.
Og der er bred enighed om, at det er en god ide at tage tidligt fat på julen. »Vi får sådan en god stemning i klassen, når vi synger julesange. I morges satte vi en stol i midten, og så dansede vi rundt om den og sang«, siger Lasse.
Klassens dansklærer vil ikke tage æren for manuskriptet. »Det er jo bare juleevangeliet«, siger lærer Karen Holm Jensen. »Men der er kommet flere replikker, og jeg har også skrevet et æsel og en kamel ind, så der var roller til alle«.
»Jeg kan komme igennem en masse ting, når jeg har eleverne. Vi har morgensang hver dag, så der når vi de klassiske julesange. Det giver noget luft i undervisningen, at jeg får øvet de sange, som alle skal synge i kirken om morgenen. Det giver tid til, at vi kan øve os til julekoncerten, for på mellemtrinet spiller vi som regel sammenspil til koncerten«.De to lærere er glade for samarbejdet. Thea Haagen er uddannet fra konservatoriet og har tidligere arbejdet som lærer på musikskolen, men hun har fået nye muligheder i folkeskolen.
Luciaoptoget arrangerer hun i samarbejde med klasselæreren i 4. klasse. »Jeg sørger for, at det musiske er i orden, og så sørger klasselæreren for alt det praktiske med tøjet og sådan noget - tit i samarbejde med forældrene. Jeg har alle eleverne, men jeg har dem i kort tid, så det er virkelig givtigt, at vi kan arbejde så tværfagligt. Jeg kommer af med nogle opgaver, og de hiver også tit fat i mig til nogle musikopgaver. Det er jeg ret vild med«, siger Thea Haagen.
Julekoncert lokker lokalsamfundet til skolen
Juleblues
Hun deler året op i projekter. »Jul er en stor blok med mange instrumenter«, siger hun.
I 4. klasse arbejder hun med en 12-takters juleblues med en bluesrundgang til julekoncerten.
»Eleverne har alle skrevet deres eget vers til den, og så har jeg set på dem og valgt fire ud, som kan passe sammen. Og de, der har skrevet de vers, der er valgt ud, er også dem, der skal synge. Det giver dem ejerskab over musikken. Det glæder jeg mig til. Det bliver sjovt«.
Hvis hun havde mere tid, ville hun gerne udbygge et projekt, hvor eleverne et par gange om året er ude i lokalsamfundet og synge. »Jeg kunne godt tænke mig, at vi sang julen ind på plejehjemmet«, siger Thea Haagen. »Og så drømmer jeg om at opføre 'The Snowman' - altså den der tegnefilm om en snemand, der smelter, hvor hele fortællingen synges af en dreng. Jeg har oversat teksten til dansk, og så skal alle de mindste elever stå og synge den. Men jeg har ikke haft tid til det endnu. Måske når vi det næste år«, siger hun.
»Så er det 'Sov i ro'«, siger Thea Haagen til eleverne. Uden yderligere instruktion finder tre elever klokkespil frem og tager tonerne E og C af uden at være opfordret til det, og Thea Haagen roser dem. Nummeret skal fremføres til julekoncerten. »Theodor - hvor er han?« spørger læreren, men Theodor har allerede stillet sig klar bag ved de glitrende chimes.
»Jeg gik til skolelederen og sagde, at vi havde brug for noget stjernestøv og englesang, og så fik jeg lov til at købe denne her«, siger Thea Haagen og lader fingrene spille hen over instrumentets spinkle metalrør og ser næsten forelsket ud.