Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu jubles der i såvel Undervisningsministeriet som i Ordblindeforeningen over, at flere og flere elever får diagnosen ordblind. De diagnosticerede har svært ved at sammenkæde bogstavstrenge og sproglyd, hvilket var årsagen til indstillingen til test. Eleverne får diagnosen og ret til særlig hjælp. Så langt så godt. MEN: Test og diagnoser fortæller intet om årsager til problemerne. Gennem 50 år har jeg arbejdet med ordblinde. Over 70 procent af elever med diagnosen ordblind har vanskeligheder med opfattelse af visse formanter (fonemernes byggestene). I dag vil man sige APD (Auditory Processing Difficulty/Disability/Disorder). Lidt færre har problemer med nogle visuelle funktioner, og cirka halvdelen af de ordblinde har problemer på begge områder. Begge dele kan der gøres noget ved! Hvorfor i himlens navn gør man det så ikke?