Monster nice kampagne

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Gang i sproget« kalder Kulturministeriet, Dansk Sprognævn, Dansklærerforeningen, Danmarks Radio og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab en ny kampagne, der blandt andet tilbyder gratis retskrivningsordbog til mobilen, besøg af en sproghaj på skolen og sprogaldertest på nettet. Målet er at få især unge til at interessere sig for dansk sprog og sproghistorie, fortæller formand for Dansklærerforeningen Jørgen Larsen.

Hvilke udfordringer står det danske sprog over for?

»Det største problem er, at elevernes ordforråd skrumper. Et af målene med kampagnen er, at de lærer nogle flere ord. Hvis man for eksempel ikke kan finde ud af at formulere sig høfligt, kan man komme ud for, at det er en hindring for at opnå det, man gerne vil«.

Kampagnen er sat i gang af Kulturministeriet. Er det danske sprog et ministerielt ansvar?

»Det er det vel også. Sprognævnet er jo lagt ind under Kulturministeriet, og Sprognævnets arbejdsområde er sprog og formidling af sprog«.

Kan man styre sproget?

»Vi har ikke til formål med kampagnen at styre sproget. Vi har den holdning i Danmark, at hvis en fejl gentages nok, bliver den rigtig. Vi har ikke et restriktivt sprogsyn, som det for eksempel ses i Frankrig. Hvis de unge eksempelvis insisterer på at kalde det festivalsbilletter, bliver det accepteret stavemåde«.

Hvad er din egen sprogalder?

»40+. Jeg fik at vide i testen, at jeg krampagtigt holder fast i at bruge nye udtryk, men at jeg skal være opmærksom på, at de allerede er forældede. I dag hedder det jo ikke længere 'fedt', men 'nice'«.

Se mere og test din egen sprogalder på www.gangisproget.dk

abr@dlf.org