Konsulent Anne Dalgaard Bunch har selv arbejdet som lærer, men har nu sammen med en kollega et konsulentfirma, der arbejder med kompetenceudvikling i praksis

Begynd med at finde det, der lykkes

Det positive er i centrum, når Anne Dalgaard Bunch og Annette Thye superviserer nye lærere

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi skal ind og have fat der, hvor de er gode. Mange nye lærere har det med at fokusere på det, der ikke lykkes, og det kan medvirke til, at de mister modet«, siger Anne Dalgaard Bunch. Hun har arbejdet som lærer i en årrække, men har siden uddannet sig inden for pædagogik og voksenuddannelse og har nu sammen med Annette Thye et konsulentfirma, der beskæftiger sig med kompetenceudvikling i praksis.

»Lærerkompetencekurset, som vi kalder det, er en følgeordning, der kan være en vigtig støtte i den periode, hvor læreren skal finde sig til rette i sin profession. Den kan være med til at nedbringe nervøsiteten for det, der foregår i klassen, og skabe sikkerhed om de valg, som man hele tiden skal foretage som lærer. På den måde kan der blive skabt en bedre overgang fra det, man har forestillet sig i sin planlægning, til det, der faktisk foregår, når man står alene med 25 sprællevende elever«, siger Anne Dalgaard.

De mange små refleksioner

Mange nye lærere kommer med masser af faglighed og masser af teori. Alligevel bliver deres første oplevelser som lærer ofte som at slå panden mod en mur. Eleverne gør slet ikke, som de skal. De vil ikke bare modtage den faglige undervisning. Har deres opmærksomhed alle andre steder og giver lærerne uventet modspil.

»Derfor sætter vi som regel fokus på klasseledelse i vores vejledning. Det handler om at organisere undervisningen og samspillet. Hvad er det for rammer, den nye lærer stiller op, og hvad er det, læreren forventer af eleverne?«

Det er den enkelte lærer selv, der skal have styr på sine forventninger, men i den proces er det godt at have de rigtige redskaber ved hånden. Metoden med at optage undervisningen på video og i den følgende samtale tage udgangspunkt i enkeltsekvenser hjælper læreren til at reflektere over de konkrete hændelser og overveje alternative veje, forklarer konsulenten.

»Hvad tænker du, lige når tingene sker? Det er afgørende i forhold til, hvordan vi handler. Det er de mange små refleksioner, der kan være med til at ændre praksis«.

Jan Kaare

»Man taler meget om, at det er vigtigt, at nye lærere får de rigtige fag, og at de ikke kommer med i for mange team, men det er mindst lige så vigtigt, at de føler, at de har ledelsens opbakning, og at det altid er muligt at sparre omkring vanskelige forældre og om ting, som sker i det daglige eller mere generelt« Viceskoleinspektør Annette Otto, Sophienborgskolen, Hillerød