Christine Antorini overrækker Marianne Vincent Ancher førsteprisen for sit diplomprojekt. »Hendes herligt uærbødige tilgang virker forfriskende og inspirerende, i en tid hvor forskningsresultater ofte reproduceres uden kritisk stillingtagen«, mente dommerkomiteen. I baggrunden står Thorkild Thejsen, projektansvarlig for lærerprofession.dkFoto: Klaus Holsting
Vinderprojekter handler om lyst til læring
Danmarks bedste bachelorprojekt fra læreruddannelsen og det bedste pædagogiske diplomprojekt er nu kåret. Begge projekter handler om elevernes lyst – lysten til at læse og elevernes lyst til at arbejde med internationale forhold.
1. »Lyst til læsning - et projekt om lystlæsning i udskolingen«af Sally Dorff Hansen, Læreruddannelsen Zahle i København, UCC
2. »Inquiry Based Learning i matematikundervisningen og skolensom vitaliseringsmiljø« af Helle Rosenkvist Volsgaard,Læreruddannelsen i Haderslev, University College Syddanmark.
3. »Litteraturundervisning i det senmoderne samfund« af JanniLybech, Læreruddannelsen i Aarhus, Via University College.
Diplomprojekter:
1. »Effektiv tilgang til interkulturel kompetence« af MarianneVincent Ancher, Via University College.
2. »Niveaudeling, vejen til inklusion?« af Ellen AhrensbackRoesgaard, Via University College.
3. »Science-talenter i Hvidovre« af Søren Peter Dalby Andersen,UCC.
Særpris til et projekt om it-støttet undervisning
1. »Engelskfaget i videnssamfundet« af Dorte Halberg Jacobsen,Via University College.
Fagbladet Folkeskolens ekstrapris for fornem formidling
Janni Lybech og Dorte Halberg Jacobsen
Priserne
Førsteprisen:
10.000 kroner, boggavekort på 4.000 kroner fra Hans ReitzelsForlag og vase fra Kähler Design.
Andenprisen:
4.000 kroner, boggavekort på 3.000 kroner fra Akademisk Forlagog vase fra Kähler Design.
Tredjeprisen:
2.000 kroner, boggavekort på 3.000 kroner fra Akademisk Forlagog vase fra Kähler Design.
It-prisen:
10.000 kroner fra forlagene Alinea, Clio Online, ConDidact ogGyldendal og vase fra Kähler Design.
Fagbladet Folkeskolens pris til den gode formidling:
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er i år anden gang, at vidensportalen lærerprofession.dk uddeler priser til årets bedste lærerprojekter. Ni lærerstuderende har været nomineret til prisen for den bedste bacheloropgave, og ti lærere, der har skrevet pædagogiske diplomafhandlinger, har tilsvarende været indstillet til diplomprisen. En priskomité bestående af forskere og praktikere med forstand på skole har efterfølgende udpeget tre projekter i hver kategori som de allerbedste, men ikke før i eftermiddag stod det klart, hvem der ville indtage førstepladserne.
Annonce:
Sally Dorff Hansen fra Læreruddannelsen Zahle i København blev den ene. Hun har skrevet et bachelorprojekt om vigtigheden af, at udskolingseleverne ikke læser af pligt, men af lyst.
»I en konsekvent og klar anvendelse af sit teoretiske afsæt formidler hun interessante pointer i et tydeligt sprog, som i den grad giver lyst til læsning«, hed det i dommerkomiteens begrundelse for, at netop hun skulle have førsteprisen for bachelorprojektet. Sally Dorffs argumentation for, hvordan skolen og andre institutioner kan fremme lystlæsning og bidrage til elevers generelle læring og dannelse, kaldte komiteen desuden for overbevisende.
Overbevisende fremstod Sally Dorff Hansen da også, da hun til prisoverrækkelsen blev bedt om at fortælle den menneskefyldte sal om sit projekts konklusioner og brugbarhed:
»Jo mere man læser, desto bedre bliver man til det, så simpelt kan det siges. Jeg har dog skrevet en 40-45 sider om det«, sagde hun og fik salen til at grine. Men der var også alvor at spore i den unge prismodtagers forberedte ord. »Der er fokus på læsning i skolen, ja. Aldrig er læsningen blevet testet mere, end den gør nu. Men hvad betyder testene for motivationen for at læse mere? Med lyst kommer man længst, mener jeg«, sagde hun højt og tydeligt, så også undervisningsminister Christine Antorini, der netop havde overrakt hende prisen, kunne høre det. Men ministeren havde nu talt varmt for elevernes motivation i sin tale kort forinden.
Annonce:
Lyst til at være verdensborger
Også Marianne Vincent Ancher kunne modtage lærerprofession.dk's førstepris. Den fik hun for sit diplomprojekt med titlen »Effektiv tilgang til interkulturel kompetence«, der handler om, hvordan skolen bør prioritere en international dimension i undervisningen. Eleverne har allerede lysten, lyder påstanden i projektets indledning. Ved prisoverrækkelsen læste undervisningsministeren op fra komiteens begrundelse:
»Projektet formår at bringe et måske lidt luftigt emne ned på jorden med spændende undersøgelser og diskussioner om interkulturel pædagogisk praksis. Projektet er stærkt anvendelsesorienteret og peger på en væsentlig tematik, som bør give anledning til refleksion blandt lærere og ledere i folkeskolen«. Marianne Vincent Ancher indrømmede, da hun fik prisen og ordet, at hendes emne rigtigt nok var lidt luftigt, »men det bliver jo ikke mindre vigtigt af den grund«, sagde hun.
Årets særpriser
Annonce:
I år havde lærerprofession.dk også valgt at hædre et projekt, der diskuterer lærernes muligheder og udfordringer ved it-støttet undervisning og digitale læremidler. Ligeledes uddelte fagbladet Folkeskolen en ekstrapris til to projekter, hvis skribenter havde gjort noget særligt ud af formidlingen.
Også til næste år vil lærerprofession.dk uddele priser til de bedste opgaver med den hensigt at få alle de gode opgaver op fra skuffer og ud af harddiske, så de kan inspirere andre studerende og undervisere.