I bund og grund handler det om at lære at læse

I Bente Barfods dansktimer var der trygt. Hun kunne skabe rum og plads til at nørkle med sprogets mange facetter, husker nyhedsvært Mette Walsted Vestergaard.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Når man koger et helt uddannelsesforløb ned til det centrale, så handler det om at lære at læse. Og det lærte Bente mig«, siger nyhedsvært på TV-Avisen Mette Walsted Vestergaard. Hun ser anerkendende på sin tidligere dansk- og klasselærer Bente Barfod, som lidt forlegen over rosen svarer, at »det kunne alle nu have gjort, Mette havde let ved at lære det«.

Men Mette Walsted Vestergaard, som siden har taget en kandidatuddannelse i dansk sprog og kommunikation, holder fast i sin betragtning. At uddanne sig handler om at lære at læse i bred forstand, mener hun. Det handler om at læse, analysere og fortolke, at forholde sig til tekster og informationer af enhver art og finde ud af, hvordan man kan bruge de mange input til noget. Og den tilgang fik Mette introduceret af Bente i dansktimerne og skolegangen i det hele taget på Holmegårdsskolen i Kokkedal nord for København.

De startede begge på skolen i 1979. Mette som elev i 1. klasse og Bente som nyuddannet lærer fra det daværende Jonstrup Seminarium ved Lyngby.

Bente var dansk- og klasselærer i Mettes klasse hele vejen op til afgangsprøven i 9. klasse. Hun er glad for at have fulgt klassen gennem hele skolegangen.

»Man kommer til at kende eleverne godt, når man har dem hele vejen op, og så kan man vejlede dem bedre gennem puberteten«, mener Bente.

Nu møder Mette og Bente hinanden på Holmegårdsskolen, hvor Bente kan fejre sit 30-års-jubilæum. En kort gåtur gennem skolens gange får minderne til at vælte frem hos dem begge.

»Ej, det var her, vi havde morgensang«, udbryder Mette, og fra førstesalen læner hun sig ud over gelænderet og kigger ned i aulaen i stueetagen.

»Klasserne måtte skiftes til at vælge en sang«, husker hun, og Bente nikker. »Kan du huske, hvilken sang I altid ville have?« Mette tøver, og Bente fortsætter. »I ville have fodboldsangen. Det kaldte I 'Der er et yndigt land'«. De fortsætter ind i et klasselokale, som Mette selv har haft undervisning i engang. Samtalen handler om, hvorvidt lamper og hylder er de samme som dengang, om lokaler, der har skiftet funktion, og om at der er væsentligt færre elever på skolen nu, end dengang Mette gik her.

En tryg klasse

Fagligt var der stor spredning i Mettes klasse, men der var alligevel plads til de forskellige elever, oplever Bente. Mette lagde ikke mærke til, at nogen var dygtigere end andre. Hun var selv begejstret for at gå i skole, for hun har altid holdt af at nørkle med sprogets sammensætning, og i Bentes timer var der tid og rum til at fordybe sig i læsning og sprogets mange facetter.

»Det var enormt trygt i undervisningen«, konstaterer Mette. »Det er godt, du siger det, for det har altid været det allermest vigtige for mig at gøre eleverne trygge«, svarer Bente og tager sin tidligere elevs evaluering til sig. Det er rart og brugbart at få feedback på sin undervisning. Også 30 år efter klassens skolestart.

Som elev havde Mette fuld tillid til, at lærerne havde styr på de fag, de underviste i, og hun sætter pris på, at Bente kunne skabe et miljø, hvor eleverne ikke behøvede at forholde sig til alt muligt andet end det, de blev præsenteret for i undervisningen. Da klassen nåede til 9. klasse, var det første gang, Bente skulle føre elever op til afgangsprøven, men det var ikke noget, hun lod eleverne mærke. Det er først nu, at Mette kommer til at tænke på, at prøvesituationen også var en debut for hendes lærer.

For Mette Walsted Vestergaard har det at lære at læse åbnet en dør ind til en hel verden af historier og information. Og det er en dør, som Bente Barfod elsker at få lov at åbne for Holmegårdsskolens elever.

»Det var selvfølgelig noget helt særligt med den første klasse, jeg havde. Men det er stadig en stor fornøjelse at opleve resultaterne af min undervisning og at se børnene komme godt fra start«.

Min favorit

Folkeskolen har bedt forskellige personer om at kigge tilbage på deres skoletid. I denne uge er det nyhedsvært på TV-Avisen Mette Walsted Vester­gaard, der møder sin tidligere dansklærer i folkeskolen Bente Barfod.

Fakta:

Lærer Bente Barfod, 54, blev i 1979 uddannet fra Jonstrup Seminarium med linjefag i matematik og håndarbejde. Siden har hun arbejdet som lærer på Holmegårdsskolen i Kokkedal, hvor hun i dag underviser i matematik, håndarbejde, billedkunst, kristendom og specialundervisning i matematik i normalklasserne.

Mette Walsted Vestergaard, 36, er nyhedsvært på TV-Avisen. Tidligere har hun blandt andet været reporter på Radioavisen og journalist på Berlingske Tidende og B.T. Hun har en kandidatuddannelse i dansk sprog og kommunikation.