Optimisme, refleksion og gensidig opbakning
Pædagogisk optimisme er grundlaget. Social indignation er også en motivation
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvad er det vigtigste, skolen kan gøre for at styrke elever med ikke-dansk baggrund? Det spørgsmål har Folkeskolens redaktør bedt mig svare på. Spørgsmålet er kompliceret, og der gives ikke enkle svar på komplicerede spørgsmål. Dog kan der peges på nogle forhold, der har væsentlig betydning. Det grundlæggende er skolens kultur. Hos os på Bakkeskolen er den præget af pædagogisk optimisme, humor, samarbejde, diskussion, refleksion og gensidig opbakning. Social indignation over, at eleverne i vores socialt belastede skoledistrikt har vanskeligere vilkår for at få en uddannelse, er også en motivation. Hermed er det gjort klart, at der ikke findes hurtige løsninger på spørgsmålet. Ledelsen skal i fællesskab med skolebestyrelse og lærere udarbejde skolens vision, mission og værdigrundlag. Det er centralt, for kun derved kan det sikres, at alle arbejder ud fra et fælles grundlag og mod fælles mål. Endvidere er det vigtigt, at der er en fælles forståelse af, hvad kvalitet i undervisningen er. På Bakkeskolen arbejder vi med, at elevernes faglige, personlige og sociale kompetencer skal udvikles. I den inkluderende skole skal de kompetencer også udvikles yderligere hos lærere og ledelse. Det narrative element har også betydning. Hver skole har sin fortælling, og hvis den peger i retning af skolens vision, er det vigtigt, at ledelsen fortæller med. Hos os er det fortællingen om social engagement, omsorg for samfundets svage og et stærkt ønske om social mobilitet. Andre vigtige forhold er: Inklusionsfælden, sociologisk fantasi, dansk som andetsprog, udviklingsarbejder, kvalifikationer og kompetencer, uddelegering, målsætning og evaluering, herunder test, sprogscreening, tidlig indsats, fagteam og fagdidaktik, rosenthal-effekten, anerkendende pædagogik, flerfaglighed, god undervisning, fælles handling trods forskellig holdning og disciplin.