Debat

En stakhanovpædagogisk succes

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis det mod al forventning virkelig skulle lykkes at bilde folk ind, at gældende folkeskolelov bygger på en 100-årig dansk tradition, tyder reaktionen på det sociale træningsprogram »Trin for Trin«, som det omtales i Folkeskolen nummer 17, på, at noget helt nyt og traditionsfremmed er på vej ind i den danske folkeskole. En skoleleder fortæller, at man på hendes skole har indført en ganske probat og virkningsfuld metode til udvikling af ideale sociale situationer. Man har indført en dansk udgave af den sovjetrussiske »stakhanovpædagogik«, opkaldt efter den sovjetiske minearbejder, der engang i 30'erne formåede at producere 14 gange så meget kul som sine kammerater. Som hædret nationalhelt fik han som den første sit billede op på tavlen til almindelig beskuelse og til efterfølgelse for andre ærgerrige arbejdere. Virkningen sagdes at være effektiv omend ganske brutal. Nær så brutal bliver den danske udgave af totalitarismens stakhanovpædagogik selvfølgelig ikke. Men effekten formodes med tiden nok at kunne stille kritikken af en mulig offentliggørelse af skolernes testbaserede rangordninger kendelig i skyggen. Til efterfølgelse kunne man måske overveje at ophænge fotos af særlig fremragende faglige testbeståelser til almindelig beskuelse, animerende efterfølgelse og almindelig ruelse for dem, der ikke evner at nå heltestatus. Men hvis samme skoleleder ikke havde forsikret, at tænkning og erkendelse ikke hører hjemme i en folkeskole, kunne man med lidt omtanke måske med tiden opdage faren ved det sovjetiske plagiat.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler