Du er begyndt på læreruddannelsen, og når du om fire år står med eksamensbeviset i hånden, er det ikke helt ligegyldigt, hvad det indeholder. Folkeskolen guider dig til at vælge undervisningsfag.
”Jeg har hovedsageligt valgt fag efter interesse, og hvad
jeg synes, det vil være spændende at undervise i. Eleverne mærker, hvis du
brænder for faget”, fortæller Amalie Langballe Berger om sine tre
undervisningsfag på læreruddannelsen på Via University College i Silkeborg,
hvor hun er tredjeårsstuderende.
Annonce:
Som
det ser ud nu, vælger man sit første undervisningsfag, når man begynder på
uddannelsen, mens de to andre følger efter på andet semester.
Amalie
Langballe Berger har dansk, biologi og historie og synes, at hun ved, hvad hun
går ind til – med både hjerte og hjerne. Biologi og historie optager ikke mange
timer på skemaerne i folkeskolen. Noget, hun er bevidst om:
”Jeg
vil også blive dansklærer og klasselærer, men kommer ikke til hovedsageligt at
være tilknyttet én klasse, da jeg med biologi og historie vil være lidt
rundtomkring. Det skal man medtænke i forhold til det relationelle arbejde, men
mange kan godt lide at få lidt bredere tilknytning til eleverne”.
Ude i hverdagens virkelighed, på Damhusengens Skole, sidder
skoleleder og formand for Skolelederforeningen i København Max Ulrich Larsen.
Han møder løbende nye lærere, der brænder for deres fag, men som er svære at
lave skema til.
”Det
ideelle er en kombination af fag, man kan lide, og fag, man interesserer sig
for. Men der kommer en udfordring, hvis man ikke vælger et fag, som fylder
meget i et skema”.
I
praktikken taler han med de studerende og opfordrer dem til at have det lange
lys på:
”Når
man begynder på et studie, er det svært at se fire år frem, men man bliver nødt
til at være opmærksom på eller blive vejledt i, hvad det er for et skema, man
kan få, og hvilken betydning det har. Man træffer nogle beslutninger, og de
beslutninger har konsekvenser. Nogle gange får vi lærere ud, som har
billedkunst, historie og samfundsfag. Der tænker jeg på, hvordan de har tænkt
sig at fylde det ud, så de får et skema uden at blive belastet af at have mange
klasser”, fortæller Max Ulrich Larsen.
Annonce:
Er det dig at dykke ned i det skriftlige med dansk og engelsk, eller kunne det være fedt at tage børnene med ud til søer og undersøge dyrelivet? Det handler om, hvad man har lyst til.
Amalie Langballe Berger, lærerstuderende ved Via UC
Vejledning om virkeligheden
Amalie Langballe Berger synes, at underviserne på Via
University College gør meget ud af at fortælle, hvilken virkelighed der venter
de studerende efter endt uddannelse.
Det
sker på orienteringsmøder og briefings, hvor ledelse og undervisere fortæller
om fagene på læreruddannelsen og skolernes behov. På stande præsenteres fagenes
materialer og bøger, og underviserne er klar til at svare på spørgsmål og til
at fortælle om undervisningen i deres fag i folkeskolen.
”Underviserne
har været meget åbne om at fortælle, hvad skolerne har brug for. Og så er det
meget op til os selv at vælge, hvad vi synes er mest spændende. Mange ældre
studerende er også gode til at fortælle om deres fag. For eksempel hørte jeg,
at lærerne i biologi er gode til at tage os med ud i felten, så vi kan
eksperimentere og opleve tingene med vores sanser. Det er megafedt, for så
lærer man, hvad der kan være godt at tage med i undervisningen”, siger Amalie
Langballe Berger.
Annonce:
Du kan godt være glad for engelsk, fordi du har boet i London i et år. Men du skal undervise i det som et fremmedsprog.
Max Ulrich Larsen, skoleleder på Damhusengens Skole i København
Tænk på din lærerprofil
Både Amalie Langballe Berger og Max Ulrich Larsen opfordrer
til at tænke i lærerprofil, så fagene hænger sammen eller matcher hinanden.
”Min
veninde, som har dansk og samfundsfag, har også valgt historie, fordi
samfundsfag og historie minder om hinanden. Er det dig at dykke ned i det
skriftlige med dansk og engelsk, eller kunne det være fedt at tage børnene med
ud til søer og undersøge dyrelivet? Det handler om, hvad man har lyst til, og
hvilken profil man vil danne for sig selv”, siger Amalie Langballe Berger.
For
Max Ulrich Larsen er det en god ide at tænke i profil, men det kommer an på
fagkombinationen.
Annonce:
”Naturfagsprofilen
er for eksempel god. Med den kan du lave et fornuftigt skema. Men har du en
sprogfagsprofil, bliver den svær – medmindre du er interesseret i at få 300
børn omkring dig hver uge. Men det er også en profil. Den er bare ikke særlig
holdbar”, siger skolelederen.
Han
opfordrer til at huske på, at der er forskel på at læse et fag på studiet og så
at undervise i det bagefter.
”Der
er ikke nødvendigvis den store sammenhæng i det, du interesserer dig for, og
det, der skal undervises i. Du kan godt være glad for engelsk, fordi du har
boet i London i et år, men du skal undervise i det som et fremmedsprog. Og der
bliver faget hurtigt uinteressant, hvis du skal have otte klasser. Så bliver
det et fag, som presser dig, frem for det, der begyndte med at være din
interesse”, siger Max Ulrich Larsen.
Hvilken lærer vil du være
Selv om Amalie Langballe Berger har to mindre fag, er hun
ikke så bange for at gå glip af det relationelle. For hende handler det om,
hvilken type lærer man vil være, og hvor meget man tager det relationelle
arbejde på sig.
”Hvis
du ikke lægger så meget i det relationelle, bliver du måske en lærer, som
tropper op, underviser og siger farvel. Jeg vil hellere være den, som kører på
det relationelle, bygger det op sammen med eleverne og viser interesse for dem,
så jeg får noget tilbage. Det handler om, hvad du giver i de fag, du kommer ud
at undervise i”.