En lærer er ikke en braincoach

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Frederiksberg Seminarium har første årgang taget hul på den tværfaglige uge. Lærerstuderende Kasper Gilleshøj Iverssøn har sammen med 59 andre medstuderende givet bud på, hvordan man skal »brande« læreren og lærerens arbejde.

Hvordan har du stødt på branding af lærerfaget?

»Vi lærere er usynlige. Det eneste, jeg har set, er noget med at være en braincoach. Men jeg skal være dansk­lærer, ikke braincoach. Braincoach giver mig en association til en halvdårlig science fiction-film med én, der står i en hvid kittel og blander ting i kolber. Men der er altså brug for noget andet«.

Hvordan synes du, at man skal »brande« lærerne bedre?

»Jeg kunne godt tænke mig at gøre op med nogle af de fordomme, der findes. Det kan man gøre med en kampagne, der er lidt offensiv og piller lidt ved image.

Vi skal også være bedre til at fortælle om, hvor alsidig uddannelsen er. At det ikke kun er dansk, tysk og engelsk, men at man får en bred faglig viden. Jeg kan mærke, at jeg som menneske bliver meget dannet af at være her. Det skal også udbredes generelt i befolkningen. Så tror jeg også, at der skal ændres lidt på nogle ting, som at lønnen skal være højere, og hvis man laver uddannelsen om til en femårig universitetsuddannelse, så ville det højne anseelsen«.

Kasper Gilleshøj Iverssøns gruppe har lavet en film med billeder af de forskellige fordomme og realiteter om lærere. Der er blandt andet badminton-nørden sat over for en sprudlende, klatrende lærerstuderende. Der er eleven med en pakke cigaretter i hånden, der giver fingeren, sat over for den glade elev med rygsæk på.

mrm@dlf.org