Anbefalinger til din musikundervisning

Arne Widding Nielsen er lærer på Jels Skole i Vejen Kommune og faglig rådgiver for det faglige netværk for musik på folkeskolen.dk. Her giver han dig sine bedste anbefalinger til din musikundervisning.

Video
Klaverundervisning i verdensklasse

Jazz-musiker Oliver Prehn har lavet en fantastisk ressource for pianister og deres elever på YouTube i kanalen NewJazz. På sin egen yderst beroligende facon forklarer han ellers ret komplicerede klaverøvelser på en simpel og praktisk måde, som er progressiv og yderst inspirerende. Han kommer virkeligt vidt omkring og viser alt fra improvisationsøvelser, som kan laves med de helt små, til også at forklare mere dyb musikteori, så de store elever på valgholdene (og deres lærere) kan forstå dem.

På kanalen taler Oliver Prehn engelsk, men læreren kan efter at have prøvet øvelserne selv tage disse med i egen undervisning.

Har du brug for god inspiration til at gøre klaverundervisning simpel eller måske brug for at få gentændt din egen passion for musikken? Så kan Oliver Prehns kanal NewJazz være svaret, du har ledt efter.

youtube.com/c/NewJazz

Ide
Gamle kartofler på nye flasker

Du kender måske allerede musiklegen, hvor børnene skal løbe en tur rundt om stolen og aflevere “den varme kartoffel” til et andet barn i cirklen? Når musikken stopper, er barnet, der har kartoflen, ude.

Efter lidt eksperimenteren er jeg nået frem til en ny version, som synes at sætte en del mere fut i legen. Ud af en papkasse og seks ark printet fra Google har jeg lavet en såkaldt TNT-block, som man bruger til at sprænge ting i luften i computerspillet Minecraft. Ved hjælp af den gratis lydredigeringssoftware Audacity har jeg sat lyden fra en TNT-block, der sprænger i computerspillet, ind lige efter omkvædet i sangen ”T.N.T” af AC/DC. Lydene er downloadet via en youtubedownloader, som også nemt findes på Google.

Jeg skal ellers lige love for, at eleverne går op i at få sendt den nye kartoffel videre, da legen kombinerer en sjov leg, med noget de kender fra deres egen verden. Den eneste ulempe ved legen er faktisk, at jeg ikke kan undervise i musik, uden at mindst én elev efterspørger legen, hver eneste gang vi ses i musiklokalet.

audacityteam.org

Materiale
Undgå ledningskluddermor

Jeg har investeret i en ny mixer, Soundcraft Ui24R, og den er alle pengene værd. Fordelen ved den er, at man kan slutte alt til ved scenen, så man undgår ledninger gennem musiklokalet eller ned gennem publikum ved koncerter.

Mixeren styres digitalt og trådløst - også selv om man ikke har adgang til internet – og af op til ti devices ad gangen. Det er særligt genialt i forhold til valghold i musik, da alle elever kan styre deres egen kanaler fra scenen ved hjælp af telefon, tablet, pc eller lignende, når de øver.

Der er USB-indgang, så alt kan optages og efterfølgende behandles i lydbehandlingssoftware, da mixeren optager på alle 20 kanaler. Der er afspilningsinput, så man kan afspille det optagede over anlægget med det samme. Alle sceneopsætninger kan gemmes, så man lynhurtigt kan skifte mellem klasser eller sange. Dette er også nyttigt, når man skal skifte mellem scener i skolekomedien, hvis man bruger trådløse headset.