Foto: Michael Drost-Hansen
Anbefalinger til din musikundervisning
Arne Widding Nielsen er lærer på Jels Skole i Vejen Kommune og faglig rådgiver for det faglige netværk for musik på folkeskolen.dk. Her giver han dig sine bedste anbefalinger til din musikundervisning.
Video
Klaverundervisning i verdensklasse
Jazz-musiker
Oliver Prehn har lavet en fantastisk ressource for pianister og deres elever på
YouTube i kanalen NewJazz. På sin egen yderst beroligende facon forklarer han
ellers ret komplicerede klaverøvelser på en simpel og praktisk måde, som er
progressiv og yderst inspirerende. Han kommer virkeligt vidt omkring og viser
alt fra improvisationsøvelser, som kan laves med de helt små, til også at
forklare mere dyb musikteori, så de store elever på valgholdene (og deres lærere)
kan forstå dem.
På kanalen taler Oliver Prehn engelsk, men læreren kan efter
at have prøvet øvelserne selv tage disse med i egen undervisning.
Har
du brug for god inspiration til at gøre klaverundervisning simpel eller måske
brug for at få gentændt din egen passion for musikken? Så kan Oliver Prehns
kanal NewJazz være svaret, du har ledt efter.
youtube.com/c/NewJazz
Ide
Gamle kartofler på nye flasker
Du
kender måske allerede musiklegen, hvor børnene skal løbe en tur rundt om stolen
og aflevere “den varme kartoffel” til et andet barn i cirklen? Når musikken
stopper, er barnet, der har kartoflen, ude.
Efter
lidt eksperimenteren er jeg nået frem til en ny version, som synes at sætte en
del mere fut i legen. Ud af en papkasse og seks ark printet fra Google har jeg
lavet en såkaldt TNT-block, som man bruger til at sprænge ting i luften i
computerspillet Minecraft. Ved hjælp af den gratis
lydredigeringssoftware Audacity har jeg sat lyden fra en TNT-block, der
sprænger i computerspillet, ind lige efter omkvædet i sangen ”T.N.T” af AC/DC.
Lydene er downloadet via en youtubedownloader, som også nemt findes på
Google.
Jeg
skal ellers lige love for, at eleverne går op i at få sendt den nye kartoffel
videre, da legen kombinerer en sjov leg, med noget de kender fra deres egen
verden. Den eneste ulempe ved legen er faktisk, at jeg ikke kan undervise i
musik, uden at mindst én elev efterspørger legen, hver eneste gang vi ses i
musiklokalet.
audacityteam.org
Materiale
Undgå ledningskluddermor
Jeg har investeret i en ny mixer, Soundcraft Ui24R, og den
er alle pengene værd. Fordelen ved den er, at man kan slutte alt til ved
scenen, så man undgår ledninger gennem musiklokalet eller ned gennem publikum
ved koncerter.
Mixeren styres digitalt og trådløst - også selv om man ikke
har adgang til internet – og af op til ti devices ad gangen. Det er særligt
genialt i forhold til valghold i musik, da alle elever kan styre deres egen
kanaler fra scenen ved hjælp af telefon, tablet, pc eller lignende, når de øver.
Der er USB-indgang, så alt kan optages og efterfølgende
behandles i lydbehandlingssoftware, da mixeren optager på alle 20 kanaler. Der
er afspilningsinput, så man kan afspille det optagede over anlægget med det
samme. Alle sceneopsætninger kan gemmes, så man lynhurtigt kan skifte mellem
klasser eller sange. Dette er også nyttigt, når man skal skifte mellem scener i
skolekomedien, hvis man bruger trådløse headset.