En række danske kommuner har entreret med James Nottinghams firma Challenging Learning, som har rettighederne til John Hatties Synlig læring-koncept i Skandinavien.
Foto: Klaus Holsting og Thomas Arnbo
Kommuner køber Synlig læring fra engelsk firma
Kommuner over hele landet arbejder med Synlig læring – mange med økonomisk støtte fra A.P. Møller Fonden. En del af millionerne går til den danske afdeling af engelske Challenging Learning, som har licens på John Hatties Visible Learning Plus i Skandinavien.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kommuner landet over har Synlig læring som et ledeord i deres planer og projekter for skolevæsenet. Mindst otte af dem er gået all in og har simpelthen skrevet kontrakt om et vaskeægte Visible Learning-projekt, som det er udtænkt af ophavsmanden, den newzealandske professor John Hattie. Regningen for sådan et projekt løber op i omkring fem millioner for et skolevæsen.
I Skanderborg Kommune har samarbejdsprojektet med Challenging Learning ApS, den danske afdeling af James Nottinghams engelske firma, som har licensen til Visible Learning i Skandinavien, udløst en regning på 4,8 millioner kroner. En anden østjysk kommune, Norddjurs, har brugt af sparede lønkroner fra lockouten til et Visible Learning-projekt.
Kommune vil ikke fortsætte Synlig læring-projekt: Sekterisk
Kalundborg Kommune havde håbet at få midler fra A.P. Møller Fonden til sit store efteruddannelsesforløb i Synlig læring/Visible Learning for alle kommunens lærere og skolepædagoger. 5,9 millioner kroner stod der nederst på firmaet Challenging Learnings tilbud til Kalundborg Kommune. Men da kommunen fik afslag fra fonden, besluttede byrådet selv at finde pengene. I nabokommunen Slagelse lyder projektregningen for to års uddannelse af 806 medarbejdere på 4,8 millioner kroner.
Manden med modstandskraften
Fire bliver til tre
Det nordsjællandske firekommunerssamarbejde, Gladsaxe, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk og Gentofte Kommuner, har i fællesskab fået syv millioner kroner fra A.P. Møller Fonden til dækning af de direkte kursusudgifter hos Challenging Learning i fase et af et længerevarende projekt. Planen er at søge fonden igen om at få dækket de 15-20 millioner kroner, der er brug for til næste toårige fase. Det er dog her, at et flertal i Lyngby-Taarbæks byråd netop har besluttet, at kommunen ikke vil være med. I stedet vil Lyngby finde en mere lokalt forankret model for Synlig læring.
For alle kommunerne gælder, at de nævnte millioner kun dækker de direkte regninger fra Challenging Learning. Dertil kommer udgifter i form af de mange timer, hvor skoleledere, lærere og pædagoger har været til møder, seminarer og kurser, samt forplejning.
Læring, der er synlig for den, der lærer
Skoleforskeren Thomas Aastrup Rømer har søgt sig frem til et stykke over 30 danske kommuner, der på forskellig vis arbejder med Synlig læring, datalæring med videre, mange af dem med økonomisk støtte fra A.P. Møller Fondens skolemilliard. Nogle med udgangspunkt i læringsmålstyring, andre med udgangspunkt i Program for Læringsledelse, et datainformeret skoleudviklingsprojekt, som blandt andre professor Lars Qvortrup har udviklet. Fagbladet Folkeskolen har i dette tema valgt at se på »den rene Hattie-vare« i form af de kommuner, som har indgået kontrakt med Challenging Learning, et britisk firma med en dansk afdeling, der har licens på John Hatties Visible Learning Plus-koncept i Skandinavien.
Læringen er synlig i Vemmelev