Forskning
Det er hensigten, at det nye værktøj blandt andet skal være grundlaget for debat i teamet om de digitale læremidlers kvalitet.
Nyt værktøj til vurdering af digitale læremidler
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vurdigi.dk hedder en ny forskningsbaseret hjemmeside, hvor lærere får mulighed for på en mere kvalificeret måde at vurdere, hvad der er skidt, og hvad der er kanel, når det kommer til digitale læremidler.
»Vurdigi kan hjælpe lærere i gang med at tage ansvar for og styring med, hvad det er for nogle digitale læremidler, de skal arbejde med i deres faglige praksis med eleverne«, siger it-didaktisk konsulent Kasper Koed fra UCC's Center for Undervisningsmidler i en pressemeddelelse. Han og kollegaen Andreas Binggeli har udviklet værktøjet sammen med mediekonsulent Janus Askø Madsen. Og det er tanken, at værktøjet skal bruges for eksempel til debat i teamet, men det kan også bruges individuelt.
Intentionen med vurdigi.dk er at sætte den nyeste forskning i spil på en brugervenlig, let tilgængelig og praksisnær facon. Så lærerne kan komme videre end de umiddelbare synsninger, når det kommer til vurderingen af digitale læremidler.
»Vurdigi bidrager med nogle objektive kriterier og nogle spørgsmål, som kan skabe diskussioner, når man sidder en gruppe kolleger og skal vurdere styrkesider og svagheder ved forskellige læremidler. For der er jo ikke én vej her. Lærere er forskellige og bruger læremidler forskelligt, og det skal der være plads til. Men de valg, man så træffer, skal være synlige. Og det bliver de med værktøjet her«, siger Kasper Koed.
Folkene bag vurdigi.dk er i gang med en ny og forbedret version, som blandt andet skal give adgang til andre læreres refleksioner om læremidlerne, ligesom der er en form for rating-system på vej. Den nye version skal lanceres i marts 2014.