Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Anette Storgaard har i sidste uge skrevet kronikken: »Hvordan undgår vi, at nye lærere tabes på gulvet?« i Information. Hun er organisationspsykolog og arbejdsmiljørådgiver fra Alectia A/S og har været med til at skrive temahæftet »Ny lærer«, der giver en række gode råd og konkrete værktøjer til at integrere nye lærere bedre på landets skoler.
Hvad skal man gøre for at undgå at tabe nye lærere på gulvet?
Erfarne lærere skal se den nye lærer som en ekstra resurse for skolen og værdsætte og anerkende den nye lærer i løbet af sin dagligdag. Ikke kun med et klap på skulderen, men i hele sin udtryksform vise, at man ser den nye lærer som en mulighed for ny inspiration og udvikling, og vise mod til at bryde med indgroede rutiner«.
Hvordan skal man gøre det?
»Når man kommer fra en læringsform, der overvejende er teoretisk, og skal starte i det praktiske, så er det vigtigt, at man som skole ikke fortsætter med at give læreren teoretiske værktøjer, men at man gør det mere praktisk og håndgribeligt for læreren at bruge i dagligdagen«.
Har du tre gode råd til den nye lærer?
»1. Sørg for hurtigst muligt at få etableret et netværk af andre nye lærere. Det kan indimellem være lettere at sidde med nogle ligesindede og stille spørgsmål og udveksle erfaringer. 2. Afstem forventninger med skoleledelsen og lærere, så du ikke er usikker på, hvad de forventer af dig, og hvad du selv skal gøre. 3. Man skal ikke kunne det hele. Det er der ingen nye lærere, der kan. Det er tilladt at være usikker og spørge om hjælp«.
mls@dlf.org
Find temahæftet på www.arbejdsmiljoweb.dk/nylærer