Mix it! Shake it! Culture Mix!

To 10.-klasser har været igennem et intensivt iværksætterforløb og har lært, hvad det vil sige at sætte i værk. Efter en hård konkurrence lyder dommen, at vinderne rammer lige det, folk vil have: mixing og integration

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vindegruppen skal give frokost til resten af klassen«, lyder én af de vinderbetingelser, som eleverne godkender, inden iværksætterkonkurrencen går i gang. Det bliver gruppen Culture Mix, som med sit projekt om en café, der blander mad, musik, dans og meget mere fra tre kulturer, får lov at byde resten af klassen på pizza efter konkurrencen. Bagefter er det op til de tre piger, som gruppen består af, at afgøre, hvad resten af præmien på 5.000 kroner, sponsoreret af Selvstændighedsfonden, skal bruges til. Eneste krav er, at pengene skal bruges sammen, og de må ikke bruges på sprut.

To gymnasieforberedende klasser i 10.-klasse-centeret Valby-10 ved Kirsebærhavens Skole i Valby har været igennem et intensivt iværksætterforløb på ni timer, hvor kaospilot Nike Kondakis har undervist eleverne i iværksætteri. Forløbet afsluttes med en konkurrence i hver klasse.

Formålet med vindergruppens café er at få folk til at integrere sig. De tre piger Zai-nab Chahrour, Hanan Chemlale og Christina Yde udgør Culture Mix med rødder i Libanon, Frankrig og Sydamerika. Det er blandt andet kulturerne herfra, de vil bruge i deres integrations-café.

På kanten af bestikkelse

Gruppen indleder deres præsentation ved at spille salsamusik og byde dommerpanelet på Tortilla Chips med hot salsa-dip.

Der skal være temaaftener, fortæller de. »Stilen og musikken skal ændre sig hver eneste gang, og vi vil servere mad fra hver vores kulturer«, siger pigerne.

»Ja til forskelligheder. Mix it! Shake it! Culture Mix!« lyder mottoet, som står skrevet på en af gruppens farvestrålende reklameplakater. Pigerne har styr på målgruppe og promotion. De vil henvende sig til alle, for alle skal integreres. De vil holde sessions og have posters, flyers, stickers og wallpaper. Pigerne er helt fremme i skoene, og der bliver ikke brugt gammeldags ord som klistermærker eller plakater.

Dommerpanelet er imponeret.

»Det her er tæt på bestikkelse«, siger Kaare Trudsø, rådgiver på Erhvervscenteret for Etablering, Vækst og Udvikling, mens han peger på kurven med salsachips. »Men det er i orden, for det husker jeg. I gjorde en god entré. De første 30 sekunder er vigtige«.

Han mener, pigerne har ramt direkte ind i det, befolkningen gerne vil have: mixing og integration.

»Og så har jeres præsentation stor troværdighed. I repræsenterer lige præcis det, I gør«.

I dommerpanelet sidder også Gitte Eiersholt fra konsulentfirmaet Franklin Covey og Melanie Soriano, som arbejder på at åbne sin egen tøjbutik i København. Med hver deres fokusområder vurderer de tre dommere elevernes arbejde med at udvikle og markedsføre deres produkter, deres evner til at samarbejde og benytte sig af hinandens forskelligheder og til sidst projektets kreative aspekt.

Brug forskellighederne

Da Culture Mix bliver kåret som vindere, er det især samarbejdsevnen, dommerpanelet fremhæver.

»I trækker på hinandens kompetencer, både på jeres forskellige iværksætterkompetencer og på det, som I hver især har med jer i gruppen«, siger dommer Gitte Eiersholt.

Konkurrencen bød også på andre spændende projekter. Der var et armbåndsur med indbygget fjernsyn til den berejste, travle og nyhedshungrende mand. Der var »Mimomi«, en elektronisk bibber, som kan hjælpe enhver med at finde nøgler eller andre ting, der er blevet væk i hjemmet.

En gruppe præsenterede den højteknologiske og for kommuner uundværlige fjernstyrede snerydder-robot.

»Den er dyr at producere, men det kan betale sig at investere i den«, lyder gruppens salgstale.

En gruppe på to præsenterede Magic Key, den fjernbetjente hoveddørsnøgle. De to får ros for deres sampil. Den ene er sprudlende i sin fremlæggelse, den anden har styr på det praktiske og realistiske.

»Kender du det? Det regner, og du er kommet af sted hjemmefra uden at kunne huske, om du har låst døren«, lægger gruppen ud.

»Stærk intro«, lyder Kaare Trudsøs kommentar, og han giver også et godt råd med på vejen.

»I stedet for at tænke konkurrenter kan I tænke partnerskab med Falck«.

Alle får noget ud af det

At der kun er én vinder, giver eleverne en fornemmelse for, hvordan virkeligheden er, hvis man vil føre sine idéer ud i livet, mener kaospilot Nike Kondakis og lærer Lis Gilager, som sammen har stået for at arrangere forløbet. Men ved at opstille kriterier om, at vinderne skal give frokost og bruge pengene sammen, er det sociale aspekt også sikret.

Lis Gilager mener, at eleverne har fået meget ud af forløbet, og at det er vigtigt, at lærere og elever får input fra det omgivende samfund.

»Uanset om man kommer i gymnasiet, eller hvad man skal efter folkeskolen, så er det, de har lært, noget, de har brug for. Det er vigtigt at kunne danne grupper efter kompetencer, hvor man kan trække på hinandens stærke og svage sider i stedet for altid at gå i gruppe med veninderne. De bliver trænede i at fremlægge, og det har samfundet brug for«, siger hun.

Projektet er Nike Kondakis' afsluttende opgave på kaospilotuddannelsen, og når hun er færdig, får Valby-10 et eksemplar af rapporten, så 10.-klasse-centeret kan arbejde videre med at få iværksætteri på skemaet.

»Jeg kan ikke være sikker på, at alle elever interesserer sig for iværksætteri, så det har været vigtigt for mig at give dem nogle redskaber, som de også kan bruge andre steder. Det gælder for eksempel mod til at præsentere og stole på deres egne idéer«, siger Nike Kondakis.

For hende har noget af det bedste ved forløbet været at se, hvad det har betydet for eleverne, at de er blevet taget seriøst. Blandt andet af rådgiverne på Erhvervscenteret for Etablering, Vækst og Udvikling, som eleverne præsenterede deres projekter for undervejs i forløbet.

»Eleverne kunne slet ikke få armene ned efter samtalerne med rådgiverne. De arbejdede meget anerkendende med elevernes projekter, så eleverne kunne udvikle dem endnu mere«, siger Nike Kondakis.

Hun tænker også på betydningen af, at Selvstændighedsfonden har doneret præmie, og at der var presse og eksternt dommerpanel til stede ved konkurrencen.

»Det er ikke bare mig og 17 elever, der har gennemgået et undervisningsforløb. Vi har arbejdet med et projekt, som også interesserer andre«.