Romantikken vandt

'Guld og grønne skove' til dansk i 7.-10. klasse blev årets vinder af undervisningsmiddelprisen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har da selv været med til at gøre grin med Guldhornene, da jeg var lærer i Albertslund', smiler Ingelise Moos, der sammen med Lars Handesten vandt årets undervisningsmiddelpris med 'Guld og grønne skove', der er en ny undervisningsbog til dansk i 7.-10. klasse. Bogen angriber romantikken og guldalderen på en helt ny måde, og i dag er den romantiske periode mellem 1800 og 1870 populær igen.

'Vi har hørt, at de 8.-klasser, der har brugt materialet, er meget begejstrede', siger forfatterne.

'Men for fem år siden ville det ikke have vundet. Da var tiden ikke til det. Men nu er viljen til traditioner kommet igen', siger Lars Handesten.

'Der er brug for undervisningsmidler, der giver faglige sammenhænge, så eleverne tænder på faget i stedet for på sig selv', sagde professor i dansk Carsten Elbro, da han ved prisuddelingen begrundede komiteens valg.

Da det blev besluttet at indstifte prisen, der nu er uddelt for sjette gang, var begrundelsen, at de mest udbredte undervisningsmaterialer var de ringeste.

'Man havde indtryk af, at det mest drejede sig om at holde eleverne beskæftiget', tilføjede han.

Der er stor opmærksomhed på de materialer, der vinder. Han nævnte eksempler på, at salget af et vindende værk var blevet firedoblet.

At romantikken, Guldhornene, Agnete og Havmanden kan fænge de unge i dag, bekræfter Lars Handestens 19-årige søn, Johannes.

'Jeg har læst den uden at kede mig. Jeg har altid brokket mig over dårlige danskbøger, så det ville jo være flovt, hvis ens far havde lavet én, der var lige så kedelig. Det har han heldigvis ikke gjort', siger sønnen.

Med æren følger 30.000 kroner.

De to øvrige undervisningsmidler, der blev nomineret, var til gymnasieniveau. Det ene var til kemi, det andet til spansk.