Debat
Debat: Kongres med retskrav og evaluering af Sammen om skolen
Den snarlige kongres i Danmarks Lærerforening har
fokus på inklusion samt rammer og vilkår for det gode arbejdsliv.
Inklusion
har siden 2012 været den største udfordring for lærerne i folkeskolen, og den
har været underfinansieret lige fra starten. Vi må over for kommuner og stat
fastholde elevernes og forældrenes retskrav i forhold til folkeskolelovens praragraf
3 og 3a. Retskravet skal benyttes offensivt over hele landet, ellers vil
elevernes rettigheder og lærernes psykiske arbejdsmiljø blive yderligere
undergravet.
“Samarbejde om inklusion”, den tidligere
“tjekliste”, som ligger til yderligere udvikling, kan strammes op, især på den
del, der omfatter kommuneniveauet.
Samtidig er det vigtigt, at vi snart får en
grundig evaluering af Sammen om skolen. Der kan i en periode være et
fordelagtigt samarbejde med arbejdsgiverne i stat og kommuner, især i en situation
med politisk rådvildhed. Men ikke som et permanent tæt partnerskab. Dertil er
de grundlæggende interesser fundamentalt forskellige.
Det
illustreres tydeligt af, at arbejdsgiverne i regeringen og KL ligefrem
har behov for at indskrive Sammen om skolen i aftalen om kommunernes økonomi
for 2023 med følgende slutning:
“… samt at
give parterne aktiv deltagelse og ansvar”.
Når arbejdsgiverne er så
begejstrede for vores deltagelse i Sammen om skolen, kan det med – her et
eksempel – skyldes “Aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem
i folkeskolen” fra oktober 2021.
I aftalens oversigt fremgår det, at de
eksisterende 11 obligatoriske test/evalueringsredskaber og fire frivillige test
erstattes af hele 14 obligatoriske test/evalueringsredskaber og 11 frivillige
test! Jeg troede, at vi i DLF var modstandere af national kontrol af
folkeskolens elever gennem blandt andet nationale test, som nu hedder
Folkeskolens Nationale Færdighedstest.
En fri og uafhængig fagforening har det godt
som samarbejdspartner med mange forskellige parter i netværk og alliancer om
den konkrete lokale og centrale interessevaretagelse, men gælder det også et
fast partnerskab som Sammen om skolen?
Jeg
forventer en kongres 2022, som holder fokus på lærernes hverdag og folkeskolens
aktuelle pædagogiske udvikling på godt og ondt.
Svar fra Danmarks Lærerforening
Kære Niels Munkholm.
Er der noget, folkeskolen
trænger til, så er det, at alle parter indgår i et forpligtende samarbejde,
hvor vi finder fælles holdbare løsninger – ikke mindst holdbare for lærerne.
For mig handler det ikke om at være for eller imod Sammen om skolen – det
handler om, hvorvidt vi får indflydelse og finder de bedste løsninger for
medlemmerne. Hovedstyrelsen vurderer løbende relevansen i at være med i
samarbejdet – om vores indflydelse er tilstrækkelig.
Inklusion
hører til blandt de allerstørste udfordringer for lærerne i folkeskolen, og
derfor er det et hovedtema i Sammen om skolen. Hvis ikke vi er med til at pege
på brugbare forandringer, der også er finansierede, får vi aldrig løst den
udfordring. Alt for mange tiltag på inklusionsområdet har overhovedet ingen
klangbund i virkeligheden. Den forsøger vi at skabe gennem Sammen om skolen –
hvor inspirationsmaterialet om inklusion også præsenteres. Hvis Niels Munkholm
kan gøre materialet bedre, er han hjerteligt velkommen.
Venlig hilsen
Gordon Ørskov Madsen,
formand for DLF