Illustration: Pernille Mühlbach
Sådan får I mest ud af studiegruppen på læreruddannelsen
I et velfungerende gruppearbejde kan man udnytte hinandens styrker. Men gruppearbejdet kan også blive en frustrerende oplevelse, hvis forventningerne ikke er afstemt, og dynamikken kører af sporet. Læs her fem gode råd til at optimere arbejdet i studiegruppen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er meget snak om, hvorfor man skal arbejde i grupper på læreruddannelsen, men meget lidt tid bliver viet til instruktion i, hvordan man arbejder i grupper.
Sådan lyder det fra ph.d. og lektor ved Professionshøjskolen Absalon Karsten Mellon, der sammen med de fem medforfattere Lene Tanggaard, Camilla Raymond, Kristina Suhr, Steen Visholm og Thomas Harboe er aktuel med bogen »Den gode studiegruppe«.
Her er deres fem gode råd til, hvordan I får mest ud af gruppearbejdet:
1. Kom godt fra start med et håndslag
»Det handler i bund og grund om at indgå klare aftaler, hvor man afstemmer forventningerne til, hvordan gruppearbejdet skal spænde af, og hvad målet er. På den måde mindskes risikoen for, at gruppearbejdet låses af misforståelser. Husk at dokumentere de aftaler, I indgår. Indgå aftaler om de fem R'er: relationer, retning, regler, roller og rammer«.
2. Skab gode betingelser for kreativiteten
»Kreativitet, innovation og entreprenørskab er oppe i tiden, men det opstår ikke af sig selv. I kan hjælpe kreativiteten på vej med de rigtige rammer. Her er de gode råd:
Giv hinanden plads, tag konflikter i opløbet, undgå at sætte jer under for stort deadlinepres særligt i starten af projektet, vær parat til at indgå kompromiser og ikke mindst: Lav noget, der stikker ud i forhold til pensum. Det kan være at læse noget, der er 'skævt' i forhold til emnet, eller at gå i biffen. Viden er ikke isoleret i kasser«.
3. Vær opmærksom på de psykodynamiske processer
»Når mennesker arbejder tæt sammen, bringer det følelser og forsvarsmekanikker i spil. Er gruppearbejdet presset eller udfordret, så kan man ubevidst komme til at finde en syndebuk. Pas på med at give hinanden mærkater eller at være for kritiske over for adfærd. Vær undersøgende, nysgerrige, og snak om, hvorfor I hver især føler og agerer, som I gør«.
4. Arbejd med feedbackgrupper
»I en feedbackgruppe er målet at give feedback til hinanden. Den består helst af tre til seks skribenter med samme faglighed, eller som skriver på samme studieprodukt. Her kan der hentes forbedringsforslag, inspiration og fastholdes deadlines«.
5. Skab flow, og acceptér fiaskoerne
»Når man er i flow, passer udfordringerne og feedbacken så perfekt til ens kompetencer, at der ikke er plads til at koncentrere sig om andet. Det kan sammenlignes med at finde rytmen i svømning og pludselig glemme at holde øje med, hvor mange baner man har svømmet. For at bringe en gruppe i flowtilstand kræver det et fælles mål, koordinering, at alle føler deres kompetencer inddraget i opgaveløsningen, åben kommunikation og en fælles følelse af ansvar.
Lykkes man alligevel ikke med at opnå sine mål, er det helt naturligt at føle, at man fejler. Prøv i fællesskab at acceptere fiaskoen, og brug den som en læringskilde. Hvad skal der til, for at vi ikke begår samme fejl en anden gang?«