Anmeldelse
Matematik i håndværket - Håndværket i matematikken
Matematik er noget, der ”værker” i både hænder og hoved
Det årlige boost fra Matematiklærerforeningen stiller denne gang skarpt på relationen mellem matematik og håndværk og leverer vanen tro et fint udgangspunkt for mange timers inspireret arbejde med faget – hele året rundt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
November nærmer sig med hastige skridt – og dermed Matematikkens Dag samt det tilhørende materiale fra Matematiklærerforeningen. Sædvanligvis et gedigent værk, der netop i en kold og mørk tid kan give ekstra spændende udfordringer og fornyet inspiration til lærere såvel som elever.
Fakta:
Titel: Matematik i håndværket - Håndværket i matematikken
Pris: 906,25
Sider: 116
Forlag: Forlaget Matematik
Foranlediget af det overordnede tema har man i dette års udgave valgt at indlede med en række i og for sig spændende artikler af mere historisk tilsnit, ligesom der er fyldige beskrivelser af en praktikuge på Aarhus Tech. Derudover er der flere beskrivelser af erhvervsvirksomheders prisværdige bestræbelser på at invitere elever ind for netop at arbejde med matematikken i praksis, og endelig bruger man fem-seks sider på at omtale forskellige nyttige matematikprogrammer, alle sammen udgivet på – nå ja, Forlaget Matematik.
Vi skal således hele 35 sider hen i materialet, før det med hensyn til layout og indhold ligner sig selv fra tidligere. Men herfra er der til gengæld også fuld matematikvaluta for pengene. Under de fire hovedoverskrifter "Håndværk og træ", "Kunsthåndværk og design", "Modeller og byggeri" samt "Matematik omkring os" kan alle få deres matematiske lyst styret næsten uanset niveau og specielle interesseområder inden for faget.
Det er ikke sådan, at alt er nyt. Tangram, æskefoldning, flotte cirkelkonstruktioner, tesselationer og byggeri med aviser optræder således side om side med superellipser, matematikbyer og tovværksmatematik. Og så er der da også en lille (tilsigtet?) hilsen til en tidligere statsminister: Helle Thorning, her er dine fuglekasser …
Alt sammen er det fint. Det afgørende må jo være, at de forskellige aktiviteter og ”discipliner” sættes ind i en fælles kontekst. Og dette års udgave har altså særlig vægt på, at eleverne både får øje på matematikken bag fænomenet og siden helt bogstaveligt får matematikken i hænderne.
Lærervejledning og kopiark i umiddelbar tilknytning til elevsiderne – hvor er det altså en god og overskuelig måde at formidle på. Konklusionen på alt dette må være, at matematiklærere over det ganske land også i år har en tidlig julegave i vente. Og at Matematikkens Dag ingenlunde bør begrænse sig til den 15. november.
Rettelse: Det fremgik tidligere af anmeldelsen, at det var deværende undervisningsminister Christina Antorini, der efterlyste fulgekasser i matematikundervisningen. Det var imidlertid daværende statsminister Helle Thorning. Vi beklager.