Forsker:Skolen bliver mere og mere boglig

Lærere går mere op i elevernes fagfaglige kundskaber end i deres personlige og sociale udvikling, viser ny undersøgelse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere lærere underviser nu mere enkeltfagligt, end de gjorde før. Og altså mindre tværfagligt. Desuden går de mere op i elevernes faglige udvikling end i deres personlige udvikling, viser en ny ikke offentliggjort undersøgelse.

»Vi har målt de to tendenser på næsten 500 lærere i 1998 og 2006, og det er signifikant, at der i 2006 er flere, der prioriterer enkeltfaglig undervisning og elevernes faglige udvikling«,

siger en af forskerne bag undersøgelsen, institutleder Martin Bayer, Roskilde Universitet.

»Når man spørger, hvordan det kan være, så refererer lærerne simpelt hen til Pisa som en del af forklaringen, og at der er kommet flere og flere testsystemer ind i skolen«.

En klar tendens

Der er tale om en klar tendens, mener Martin Bayer.

»Man kan ikke udelukke, at en lærer forandrer sin undervisning gennem årene, efterhånden som han får mere erfaring. Men når lærerne i undersøgelsen tilskriver forandringerne Pisa og de nye evalueringssystemer, der er kommet ind over skolesystemet, må man konkludere, at der er tale om en tendens«, siger han.

»Forandringerne er statistisk signifikante«, fastslår han. »Der er altså sikkerhed for, at den forandring, vi kan se i tallene, er til stede. Den skyldes ikke tilfældigheder«.

Selv om ikke alle i undersøgelsen har bevæget sig ind på det fagfaglige spor, er det »bemærkelsesværdigt, at der er en større og større gruppe, der prioriterer den vej«, præciserer Martin Bayer.

Skolen er på vej til at blive en bog-lig skole, konkluderer han derfor og stiller spørgsmålet: Var det dét, vi ville med Pisa-undersøgelserne?

En sørgelig tendens

Selv synes han, at det er en sørgelig tendens.

»Der sker en gradvis udskiftning af den meget stærke pædagogiske og didaktiske tradition, som har været meget betydningsfuld i det danske skolesystem, hvor lærerne har haft en relativ frihed til at træffe professionelt begrundede skøn i deres undervisning«, siger Martin Bayer.

»Det, man nu kan konkludere, er, at den frihed er blevet begrænset og erstattet af nogle kontrolfunktioner, som lærerne til en vis grad er blevet så afhængige af, at man næsten ikke kan tænke tilbage til det system, som var præget af en større frihed«.

Konsekvensen kan blive en deprofessionalisering af lærerne, mener Martin Bayer.

»Der kom mere med ind i klassen, da der kom Pisa og test, end man var klar over«, konstaterer han.

Niels Egelund: Et skridt i den rigtige retning

Det er fuldstændig rigtigt, at undervisningen er blevet mere fagfaglig i skolerne, siger professor Niels Egelund, der er leder af Pisa-Danmark.

»Men det går ikke kun tilbage til Pisa. Sådan har det været siden den store internationale læseundersøgelse i 1991. Allerede i 90'erne kom der mere fokus på det faglige med begynderlæsning for eksempel«, påpeger han.

Han mener, at det er en glædelig tendens.

»Det er et skridt i den rigtige retning, for der har i mange år været for lidt fokus på det faglige. Det er et skridt tilbage, til dengang jeg selv gik i skole i 50'erne. Et skridt tilbage til tiden før 1970. Men det er et tiltrængt skridt, for vi har været for selvfede i Danmark - og i Norden - og sagt: Det går nok. Men det gør det ikke, for den internationale konkurrence er hård«, siger han.

»Men vi må ikke gå for vidt og glemme de andre elementer i formålsparagraffen«, tilføjer Niels Egelund.

Lærere har fået test på hjernen

Forskerne Martin Bayer og Ulf Brinkkjær har fulgt 485 lærere, fra de begyndte at undervise i folkeskolen som nyuddannede i 1998 og frem til 2006.

I 2006 lagde flere lærere mere vægt på enkeltfaglighed end tværfaglighed, end tilfældet var i 1998, nemlig ti procent flere lærere, viser undersøgelsen.

Ligeledes gik flere lærere i 2006 mere op i elevernes faglige udvikling end i deres personlige udvikling, end tilfældet var i 1998, nemlig 20 procent flere lærere.

»10 og 20 procent flere lærere lyder måske ikke af så meget, men det er en reel ændring«, siger Martin Bayer.

De lærere, der prioriterer det faglige højere, angiver, at Pisa og evalueringsdagsordenen har påvirket deres didaktiske overvejelser.

Der er tale om et delresultat af et større forløbsstudie, som belyser lærernes professionelle udvikling og karriereforløb. Delresultatet vil blive publiceret i det engelske tidsskrift »Teachers and Teaching«.