»Den energi, der er blandt lærerne, når de diskuterer skoleudvikling, skulle politikerne lytte til, før de gennemfører reformer«, mener Dorte Lange.
Klaus Holsting
Faglighed og kreativitet hånd i hånd
»Udfordringerne nu og i fremtiden er først og fremmest globalisering og integration«, siger Dorte Lange i forbindelse med, at DLF kommer med bud på fremtidens skole.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DLF vil fortsat arbejde for, at folkeskolen også fremover bygger på demokratiske værdier. At der er plads til alle, og at eleverne bliver solidariske og tolerante. Faglighed og kreativitet skal gå hånd i hånd i fremtidens skole, og der skal være et internationalt perspektiv i undervisningen.
Det er hovedpointerne i en ny folder fra DLF, der har titlen »Morgendagens folkeskole - en fælles forpligtelse«.
»Vi mener, at vi er nået et langt stykke ad vejen med hensyn til at møde fremtidens udfordringer, hvis skolen er indrettet, så de unge bliver uddannet til demokratiske medborgere, der er socialt ansvarlige og tolerante og kan tage kritisk stilling«, siger Dorte Lange, formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF.
Lærere elsker at diskutere skole
Folderen er et resultat af en arbejdsproces i Lærerforeningen og kredsene, der har afholdt konferencer, hvor der har været engagerede diskussioner om fremtiden og skolen.
»Den energi, der er blandt lærerne, når de diskuterer skoleudvikling, skulle politikerne lytte til, før de gennemfører reformer«, mener Dorte Lange.
»Udfordringerne nu og i fremtiden er først og fremmest globalisering og integration. Vi har brug for alle. Vi har ikke råd til, at der er nogen, der ikke kan finde deres plads i livet«, tilføjer hun.
»Debatterne i kredsene har vist, at lærerne er utrolig enige om det værdigrundlag, der skal være for folkeskolen, uanset hvilket parti de stemmer på. Det er helt tydeligt. Fællesskabets betydning og demokratiet i undervisningen er der enighed om. Ikke sådan at forstå, at eleverne skal bestemme, hvad der skal ske, men man betragter det som meget væsentligt, at eleverne er inddraget i planlægningen, ellers får de ikke det samme udbytte af undervisningen«.
Faglighedsdiskussionen har også været entydig, siger Dorte Lange.
»Som lærerne ser det, er faglighed ikke i modstrid med kreativitet og innovation. For os er faglighed det samme som kreativitet. Faglighed er ikke bare viden, faglighed er en evne til at kunne bruge sin viden i samarbejde med andre. Det er også en evne til at kunne skabe ny viden«.
»Så vi er ikke uenige med dem, der siger, at vi skal have en høj faglighed i skolen, vi er bare nødt til at holde fast i, at den faglighed, vi er i stand til at præstere i den danske folkeskole, er langt bedre end den faglighed, man ser i mange andre lande«.
Politikerne bør lytte til lærerne
Dorte Lange anerkender selvfølgelig, at skolen er en politisk styret institution, og at lærerne er underlagt, hvad samfundet ønsker, de skal gøre, men folkeskolen er så vigtig for den demokratiske udvikling, at politikerne er nødt til at lytte til de professionelle, mener hun.
»Vi har i nogle år oplevet, at lærernes synspunkter er blevet skubbet til side, når man har skullet vedtage nogle ændringer af folkeskoleloven. Det er den væsentlige grund til, at vi har udarbejdet folderen. Vi havde brug for at komme med nogle visioner, som peger fremad, og som ikke kun forklarer, hvorfor vi er imod elevplaner og test og så videre«, siger Dorte Lange.