Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Vi kan fortælle en hel aften om, at chefen er et røvhul. Vi er så gode til at fortælle om alt det, der ikke virker. Men det handler om at tage udgangspunkt i det, der fungerer«.
Pointerne serveres i en lind strøm med en behageligt insisterende stemme. Det gyldenbrune slips matcher gulduret og det spinkle brillestel, og med sine klare budskaber, direkte spørgsmål og insisterende facon har Henrik Wenøe fra firmaet Acuity World forsamlingen af lyttende lærerstuderende i sin solbrune hånd.
Første time i kunsten at være rollemodel er i gang, og den uskrevne titel på lektion et hedder: Vær positiv.
»De historier, vi fortæller, er med til at skabe den virkelighed, vi er i. Og i det danske samfund er der alt for meget fokus på de dårlige historier«, siger Henrik Wenøe og pointerer, at for hver positiv historie der bringes i medierne, optræder ti negative.
Til daglig træner og coacher han primært ledere fra det private erhvervsliv, og som han sidder der nonchalant på en bordkant i auditoriet på Frederiksberg Seminarium med den nystrøgne skjortes ærmer afslappet smøget op, ligner han da heller ikke de undervisere, som den opmærksomme flok ellers møder i deres hverdag.
Befriende positivt
På trods af temperaturer, der effektivt knockouter de fleste hjerneceller, er opmærksomheden hos rollemodellerne i top. Og budskabet om at fokusere positivt og fortælle den personlige historie går rent ind hos deltagerne.
Thora Hansen er en af Haderslev Seminariums to rollemodeller. Hun synes, det har været befriende at komme væk fra forsvarsrollen og i stedet skulle være budbringeren af den gode historie.
»Jeg var forberedt på, at jeg skulle ud og forsvare mit valg. Jeg troede, jeg som rollemodel skulle ud og sige noget om, at det da godt kan være, at vi får en dårlig løn, men at der også er noget godt i at være lærer. Og at det da godt kan være, der er nogle dårlige elever, men at der også er gode. Men i stedet har de i dag gjort meget ud af, at vi netop ikke skal forsvare os. Vi skal sætte uddannelsen i et godt lys uden hele tiden at se på det negative, og det er det, der er brug for«, siger Thora Hansen.
Lokal indsats
De 20 lærerstuderende er samlet fra hele landet og udgør tilsammen halvdelen af det korps af rollemodeller, som undervisningsministeren med kort varsel har taget initiativ til at etablere. Korpset skulle egentlig have bestået af både lærerstuderende og nyuddannede lærere. Men ved dagens arrangement er der ingen rollemodeller med en færdig lærereksamen.
Når det ringer ud efter denne første fælles mødedag, kan deltagerne vende hjem med en treårig aftale om cirka 70 årlige timer til studentermedhjælpsløn. Timer, der skal bruges til at gøre reklame for deres uddannelse.
Ved blandt andet at gå til den lokale presse og deltage i åbenthusarrangementer på ungdomsuddannelserne skal rollemodellerne være med til at vende den megen negative omtale af lærerlivet ved at sætte uddannelsen i et positivt lys. Hvordan de bedst får det lys til at skinne direkte mod indgangsdørene på landets 18 lærerseminarier, er op til den enkelte. Men de forskellige oplægsholdere fordeler dagen igennem gavmildt gode fif og smarte salgstrick til de vordende ambassadører for læreruddannelsen.
Rollemodeller
Undervisningsministeriet har sat gang i en kampagne med rollemodeller for læreruddannelsen. Der er afsat 1,1 million kroner.
Kampagnen skal køre i tre år, hvorefter den skal evalueres og muligvis overføres til andre uddannelser.
Kampagnen er inspireret af Integrationsministeriets »Brug for alle unge«. Se mere på www.brugforalleunge.dk
Sideløbende kører lærerseminariernes annoncekampagne »Brain Coach«, som også skal trække flere studerende til. Se mere på www.braincoach.nu
Hvorfor er du rollemodel?
Maria Dueholm, 26, studerende på Frederiksberg Seminarium:
»Fordi jeg skal ud og have det bedste job, der findes. Jeg vil gerne være med til at fortælle om alt det gode i folkeskolen. Jeg får altid så mange negative reaktioner, når jeg siger, at jeg skal være lærer. Jeg ved også godt, at der er mange stressede lærere, og at der er mange ting, der ikke fungerer, men jeg har selv mange positive oplevelser med både fra studiet og fra mit arbejde som lærervikar på mange forskellige skoler«.
Rene Bjerre, 35, studerende på Hjørring Seminarium:
»Fordi jeg mener, jeg har noget at give andre. Nogle livsværdier, nogle holdninger og en energi. Og så ved jeg, hvor meget rollemodeller betyder fra min egen folkeskole. Jeg har mødt læreren, der fik mig til at tænke, at 'han var sgu fed - sådan vil jeg også være'. Men jeg har også selv været et ubehøvlet og dumt svin som elev, fordi jeg netop har mødt den modsatte type. Både den gamle musiklærer, der havde for vane at slå eleverne i hovedet med en violinstang, og hende, der overhovedet ikke kunne skabe respekt i klassen«.
Samira Oali, 25, studerende på Københavns Dag- og Aftenseminarium:
»Først og fremmest af personlige årsager. Jeg har fået en masse ud af at være lærerstuderende. Jeg har lært en masse om mig selv og om en masse forskellige børn, og her får jeg bekræftelse i, at det er det rigtige valg, jeg har truffet. Og så synes jeg, der er meget negativ fokus på læreruddannelsen. Men mine oplevelser stemmer ikke overens med al den negative omtale. Og det er det billede, jeg gerne vil ind at vende«.
Thora Hansen, 22, studerende på Haderslev Seminarium:
»For at være med til at sprede budskabet om, hvor fedt og spændende det er at være lærer. Det er synd, at folk har et billede af, at det er piece of cake at blive lærer, at det er noget, man altid kan blive. De fleste lærere er kompetente og dygtige. Det er noget, man kan være stolt af«.
»Jeres personlige historie virker langt bedre end mange ord fra en lærer eller en vejleder« Mozhdeh Ghasemiyani, konsulent, Integrationsministeriet