De faglige lærerforeninger
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kan man forestille sig lærerjobbet uden at kunne trække på den viden, den erfaring og den ekspertise, som de faglige foreninger gennem årene har opsamlet og fortsat repræsenterer?
Personligt har jeg svært ved det. I de år, jeg har virket som lærer, er jeg ustandselig blevet inspireret i mødet med de fagspecifikke foreninger. Med udgivelsen af fagtidsskrifter og afholdelse af relevante kurser formidler disse foreninger pædagogiske ideer og inspirerende undervisningsforløb.
Normalt er man vel tilbøjelig til at være medlem af den faglige forening, hvis fag man har linjefag i, eller som man underviser mest i. Men måske er der netop grund til at orientere sig i de fag, hvor man ikke er helt så fagligt sikker. Muligheden for at gøre det på nettet er nu til stede, fordi mange af de faglige foreninger har fået deres egen hjemmeside med orientering om foreningens tilbud. Der er generelt tale om overskuelige og troværdige websteder, som almindeligvis fremstår veldesignede og opdaterede. Naturligvis bærer en del af siderne præg af at være udarbejdet af entusiastiske lærere og ikke af professionelle webdesignere, men det gælder vel også her: Varen må gerne være pakket pænt ind, men det er trods alt indholdet, der tæller.