Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen.dk hører til blandt de bedre fagbladshjemmesider i Danmark. Der bliver lagt kræfter og tid i websiten, og det kan ses i de løbende forbedringer af funktioner og udseende.
Blandt de virkeligt positive elementer er samspillet mellem e-mail og website. Brugerne kan abonnere på nye anmeldelser af undervisningsmateriale inden for deres fagområde og få en mail, når der er nyt af interesse. Det samme gælder nyheder og job. Det er målrettet og brugbar information.
For lidt engagement
Når hjemmesiden som helhed alligevel virker lidt uengageret på mig, skyldes det måske den grundlæggende strategi. Folkeskolen.dk satser udelukkende på tagselvbordet og glemmer at kræse lidt for gæsterne.
Nu kan tagselvborde være en udmærket ting, og når vi taler om nettet, bliver selvbetjening nærmest per automatik betragtet som et gode. Folkeskolens hjemmeside hylder imidlertid det princip i så høj grad, at den er ved at falde fra hinanden. Det er, som om kødet og grøntsagerne ikke bare befinder sig på forskellige borde, men i forskellige rum, for nu at blive i metaforen.
Det tydeligste eksempel er jobannoncerne, som slet ikke er integreret i det øvrige indhold på hjemmesiden. Man skal over på en anden website og logge sig ind på ny for at få fat i annoncerne. Det er der ikke meget synergi i, og det skader både annoncørerne, brugerne og redaktionen.
Debatten spiller heller ikke sammen med artikler og anmeldelser, så man kan se de to ting i en sammenhæng og gå direkte fra artikler til at kommentere dem.
Et tredje integrationsproblem er artiklerne fra bladet, som ikke er linket til tidligere artikler om samme emne og derfor ikke udnytter muligheden for at skabe en sammenhæng og et bedre overblik for brugeren af websiten.
Hurtige nyheder fortrænger overblikket
Sammenhæng og overblik er måske de mest oversete områder, hvor nettet slår det trykte medium med mange længder. Det ser ud, som om Folkeskolens redaktion følger den udbredte opfattelse, at nettet skal bruges til hurtige nyheder og det trykte blad skabe overblik. Men hvorfor er det egentlig ikke omvendt?
Hvis jeg måtte vælge, skulle folkeskolen.dk i stedet bruge resurserne på at give mig en god, gennemtænkt og omfattende dækning af for eksempel overenskomstforhandlingerne, den nye folkeskolelov og lærernes psykiske arbejdsmiljø. Redaktionen skulle bruge hjemmesiden til at give overblik, og den skulle producere indhold, som ikke skulle smides ud i morgen.
Min overbevisning er, at Folkeskolenmed sine begrænsede resurser vil få meget mere ud af at satse på sammenhæng end på fragmentering. For nettets styrke er jo muligheden for at linke og dermed også muligheden for at sætte ting i sammenhæng.
Folkeskolens nyhedsbureau
Folkeskolen har i stedet valgt at tage konkurrencen op med aviser, radio, tv og Ritzaus Bureau og oprettet en slags Folkeskolens nyhedsbureau. Det er lidt synd, for man skal gøre det, man er god til, som de siger i reklamen, og Folkeskolens styrke ligger et andet sted - i passende afstand af den daglige nyhedsstrøm.
Konsekvensen kan som sagt ses på hjemmesiden. Hvor der kunne være en guldgrube af spændende og dybtgående stof om hotte emner for folkeskolelærerne, er der hurtige nyheder og nogle postulerede temaer, som i virkeligheden bare er en lang række af artikler i omvendt kronologisk rækkefølge.
Søren Svith er freelancejournalist og - netrådgiver
I forbindelse med denne ameldelse har Søren Svith fundet en række links, så brugeren kan se eksempler på nogle af de 'fede' og 'tynde' elementer, han påpeger - se www.folkeskolen.dk
Et år med folkeskolen.dk
Torsdag den 2. maj har www.folkeskolen.dk etårsfødselsdag - ikke som web-adresse for bladet Folkeskolen, men som dynamisk website med daglige nyheder og netdebat. I den anledning har vi bedt fire forskellige brugere om at anmelde folkeskolen.dk - journalist og netrådgiver Søren Svith, lærer Conni Hesel Poulsen og de to lærerstuderende Sanne Bundgaard og Lea Tilde Nielsen.
Fem tynde
Debatten om ny folkeskolelov. En professor og en børne- og kulturdirektør skal sætte den brede debat i gang. Men efter en uge er der ingen indlæg. Hvem har lyst til at komme efter to eksperter?
På forsiden skriger fire forskellige, blinkende reklamer til hinanden og os andre. De tager opmærksomheden fra det vigtige og pippet fra brugerne.
Menuer bliver væk. Pludselig kan man ikke komme til forsiden, og det er svært at finde redaktionen nogle gange.
Temaerne giver ikke overblik, men er blot en lang liste af links til artikler.
For mange nyheder om Poul Winckler. Måske et symptom på problemet med daglige nyheder.
De fem fede
Faktaboksen ved hver jobannonce med links, der henviser til kommunen, amtet, skolen, og selvfølgelig: Kontaktoplysninger om den lokale lærerkreds. Godt.
Folkeskolens historie. En sjov lille gennemgang af fagbladet gennem tiderne, som jo også på en måde fortæller lærernes historie. Et eksempel på mere langtidsholdbart indhold.
Når man er logget på, kan man gemme nyheder og anmeldelser og så læse dem senere.
Abonnement på anmeldelser. Anvendelig, målrettet information.
Der er links til biografiske oplysninger om anmelderne.