Overlev til efterårsferien
Fem råd fra en erfaren arbejdspsykolog om, hvordan du som nyuddannet lærer klarer de første måneder på arbejdspladsen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er både spændende og udfordrende at begynde som ny lærer, og de første måneder i jobbet kan være meget krævende, fordi du både skal orientere dig på arbejdspladsen og samtidig leve op til de krav, der stilles til en god underviser. Derfor gælder det her og nu populært sagt om at overleve indtil efterårsferien.
»Selvom man som lærerstuderende har været i praktik, kan den første tid som nyansat lærer opleves som et praksischok. Men virkningen kan afbødes på flere måde«, siger cand.pæd.psyk. Anton Eg, der gennem en årrække har beskæftiget sig med arbejdspsykologi og stress.
Han har disse råd til nyansatte lærere.
1. Skaf dig en mentor
»Hvis ikke skolen har en mentorordning, bør du selv knytte forbindelse til en af de erfarne kolleger. Så kan du bedre finde ud af, hvordan tingene foregår i praksis, og du kan få råd og vejledning, hvis der opstår problemer eller kriser. Er der en af kollegerne i dit team, som du kommunikerer særlig godt med, kan vedkommende måske fungere som en slags uformel mentor«.
2. Hold af eleverne
»Hvis lærerjobbet skal fungere, er det en forudsætning, at forholdet til eleverne er i orden. Derfor gælder det helt grundlæggende om at være glad for samværet med dem. Det må gerne være sådan, at du glæder dig til at møde dem i timerne«.
3. Forbered dig grundigt
»Det giver selvtillid i jobbet at have styr på sagerne og vide, hvor undervisningen skal bevæge sig hen. Det er nemmere at takle såvel forudsete og uforudsete udfordringer, hvis du ikke først skal finde ud af, hvad det hele handler om«.
4. Vær åben over for processen
»Selv om forberedelserne er på plads, gælder det om at være åben over for ændringer. Der kan nemt opstå situationer i klassen, hvor det er bedst at gå i en anden retning end den, du har gennemtænkt på forhånd. Så gælder det om at sige ok, så går vi i den retning i stedet for«.
5. Lær at håndtere stress
»Stress er en del af det at være på arbejdsmarkedet, men hverdagen må ikke konstant foregå i det røde felt. Hyperstress er usundt og fører for en lærer til dårligere undervisning. Er du på vej i den retning, gælder det om at koble fra og foretage sig noget helt andet. Brug aftenen på en tur i biografen eller til en hyggesnak med nogle venner - også selvom du måske burde læse noget mere eller rette flere opgaver. Det gælder om at prioritere sit eget personlige velbefindende for på længere sigt at kunne fungere i sit professionelle liv som lærer«.