Få styr på dine elever

Lærere og skoler bør målsætte sociale og organisatoriske færdigheder, på samme vis som det allerede sker på det fag-faglige område, siger professor.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En skoleleder kan have svært ved at få afsat bestemte klasser ved en arbejdsfordeling. Det er en kendt sag, påpeger professor i pædagogisk psykologi, dr.pæd. Mads Hermansen.

Blandt andet derfor har han skrevet en bog om spilleregler: »Spilleregler i klassen. Læringsledelse i teori og praksis«.

Han opfordrer lærere til - sammen med eleverne - at udforme regler for, hvordan eleverne skal opføre sig i klassen og skolen. Og regler for, hvordan de skal gribe for eksempel et gruppearbejde an.

»De vanskelige klasser er altid svære at afsætte. Kollegaerne ved, at hvis de overtager fra en bestemt lærer, så er der ikke styr på noget«, siger Mads Hermansen.

»Ved nærmere undersøgelse viser det sig, at det er spilleregler og praksis, der ikke er styr på«, tilføjer han.

Den slags spilleregler har eleverne ikke nødvendigvis lært derhjemme. Derfor må lærerne påtage sig den opgave, mener han. Og det skal allerede ske i løbet af indskolingen, ellers bliver eleverne ikke til at have med at gøre, når de komme i puberteten.

»Indskolingen er nok de fire vigtigste år i et menneskes liv. Allerede her skal man have en grundforståelse af, hvordan man tilegner sig viden, opfører sig og samarbejder. Det er kompetencer, som har vital betydning for, om man får et godt liv«, siger Mads Hermansen.

Oplistning af mål

Han foreslår derfor, at lærere og skoler målsætter sociale og organisatoriske færdigheder, på samme vis som det allerede sker på det fag-faglige område.

»Jeg kunne forestille mig en oplistning af mål for, hvad eleverne skal kunne, når de er færdige med 0. klasse, med 1. klasse og så videre«.

Læreren kan gå frem trinvis. De første tre måneder i 0. klasse kan eleverne for eksempel øve sig i at hænge tøj på knagen, sætte sko i skostativ, hænge tasken på plads og lægge madpakken, hvor den skal være.

De næste tre måneder kan klassen så arbejde med, hvordan man håndterer vådt tøj, våde sko og holder orden i skoletasken.

»Det er vigtigt, at der er progression i social læring, fuldstændig som tilfældet er i matematik og læsning«, siger Mads Hermansen.

Hans bog er et opgør med den vulgære del af den antiautoritære pædagogik, hvor opfattelsen er, at anything goes. Men den er også et opgør med den nye strømning fra USA, classroom management, som Mads Hermansen opfatter som en slags hundetræning.

»I min forståelse af læringsledelse skal læreren gennemføre reglerne og procedurerne sammen med eleverne. Han skal interviewe dem og være lydhør i sin styring«, siger Mads Hermansen.