Brug din mentor

Nyansat. Råd, vejledning og gode samtaler med en erfaren kollega kan gøre det lettere at begynde som ny lærer

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er du nyansat lærer og har du fået job på en skole, der har en tutor-, mentor- eller følordning, så gør brug af den.

God kontakt til en erfaren lærer er guld værd, når du skal finde ud af, hvordan kulturen er på den nye arbejdsplads, og hvordan du takler alle de små og store udfordringer, som du møder det første år som lærer.

»Mentorordningen er et vigtigt element i vores modtagelse af nye lærere på skolen, og det er vores indtryk, at både de og mentorerne synes den fungerer

godt«, siger Teddy Jack Madsen.

Han er viceskoleinspektør på Øster Starup Skole, der har otte-ni års erfaring med at knytte en formaliseret forbindelse mellem en ny og en erfaren lærer.

»Efter tre, fire måneders ansættelse plejer vi at bede nyansatte om på et møde i pædagogisk råd at fortælle om, hvordan modtagelsen har fungeret. Her er meldingen næsten altid, at de er glade for mentorordningen«, siger viceskoleinspektøren.

Øster Starup Skole er afsnitsopdelt, og nye lærere får som regel en mentor fra det afsnit, som de selv er tilknyttet. På den måde er der mange berøringsflader.

»Det er oplagt at snakke om, hvordan tingene gøres konkret på skolen, lige fra hvordan kopimaskinen fungerer, til hvordan vi holder forældremøder, men

der er også individuelle behov. På den måde er der ingen skabelon for, hvad der bliver snakket om«, siger Teddy Jack Madsen.

Mentoren bliver mest benyttet de første måneder, men på Øster Starup Skole er der eksempler på, at nyansatte bliver ved med at konsultere deres mentor gennem flere år.

»Også det er individuelt«, siger Teddy Jack Madsen. »Det gode ved ordningen er, at det er helt frit, hvad den bliver brugt til og hvor længe«.

Mange kommuner har besluttet, at skolerne skal stille mentorer til rådighed for nye lærere og pædagoger, og i nogle kommuner er der udarbejdet funktionsbeskrivelser, der fortæller, hvor mange timer mentoren skal have,

hvordan ordningen bør forløbe, og hvordan opgaverne i forhold til den nye lærer fordeles mellem skolens ledelse og mentoren.

Er du i tvivl om, hvor meget du kan tillade dig at trække på din mentor, er det oplagt at spørge vedkommende selv eller gå til tillidsrepræsentanten eller skolens ledelse.

Er du blevet ansat på en skole, der ikke har en tutor- , mentor- eller følordning, må du søge råd og vejledning hos kolleger, ledelse og tillidsrepræsentanten. Og ved først givne lejlighed foreslå, at skolen opretter en ordning, så nyansatte i fremtiden får bedre vilkår.

Som en ny lærer er citeret i Folkeskolen for at sige:

»Min skoles tutorordning har været med til at gøre det første år som lærer til en god oplevelse«.