Skolelukning skal ikke ses isoleret

For skolerådmanden i Århus handler lukningen af Nordgårdskolen om bedre integration

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om de fleste elever fra Nordgårdskolen i Århus flyttes over på tre naboskoler, der i forvejen har mange tosprogede børn, mener børne- og ungerådmand Louise Gade fra Århus Kommune, at børn i Gellerup fremover bliver bedre integreret.

»Lukningen af Nordgårdskolen skal ses i sammenhæng med, at vi sammen med boligforeningen vil skabe nye aktiviteter i Gellerup. Samtidig tror jeg på, at vi med en styrket sprogindsats i daginstitutionerne kan forebygge mange af de tosprogedes vanskeligheder i skolen. Derfor uddanner vi sprogvejledere«, siger Louise Gade.

Frydenlundskolen og Nordgårdskolen bliver nedlagt, fordi elevtallet i det vestlige Århus på få år falder med 500.

»Rigtig mange børn i Nordgårdskolens distrikt går i forvejen i skole andre steder. Men det er ingen hemmelighed, at vi også har valgt skolen, fordi børnene derfra har store faglige udfordringer«, siger Louise Gade.

Kommunen er forpligtet til at tilbyde alle børn en distriktsskole, så derfor fortsætter de fleste elever deres skolegang på de tre naboskoler.

»Som magnetskoler har de fået tildelt ekstra resurser til at skabe faglige miljøer, og de er omfattet af reglerne om spredning af skolestartere, så der må højst være 20 procent på en årgang med dårlige danskkundskaber«, siger rådmanden.

Henrik Stanek