Debat
Henrik Hansen
Hamrende unfair
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg har i år haft fornøjelsen af at undervise 9. klasse i biologi og geografi på Tjørnegårdskolen i Roskilde.
Så kom prøverne, og man fyldes bare med vrede. De bliver jo ikke testet i det, vi har arbejdet med igennem året, men i en form for paratviden, de ikke har nogen mulighed for at forberede sig på. De elever, der intet har lavet hele året, sætter deres krydser uden at vide det mindste og redder sig 4 og 7 som karakter. De spørger mig henkastet, hvad de har fået i årskarakter, vel vidende at den ligger under den karakter, de får til prøven.
Jeg er ikke ude på at lynche nogen, men jeg mener, at vi sender nogle forkerte budskaber. At undervisningen er underordnet. Bare gæt, så klarer du den fint. De elever, der har lavet deres ting og arbejdet hele året, ved intet om Grønland, fordi det ikke har indgået i deres pensum. Så får de 4, selvom deres arbejde og viden inden for de gennemgåede emner er langt større.
Som lærer er man sat af. Jeg ved knap nok, hvad de har fået til eksamen, og føler på ingen måde, det hænger sammen med den daglige undervisning, som jeg har forestået.
En prøve i biologi og geografi bør være mundtlig og formuleret af læreren. På den måde sikrer man sig, at undervisningen har en værdi, og at prøverne ikke er hamrende unfair.