Lærerne skal selv være til stede
Lærere er kendt for kun at tale om problemer i den offentlige debat. Derfor vækker det opsigt, når en lærer skriver positivt om sit job
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det er et fantastisk job at være lærer - givende, livsbekræftende og udfordrende. Lad os gøre mere reklame for det«.
Hans Bach fra Enghave Plads Skole i København lovpriste tidligere på året sit lærerjob i et debatindlæg, som Politiken gjorde sit til, at læserne skulle få øje på, med en stor tegning af Jørn Villumsen.
»Når jeg i en dansktime kan se, at en elev pludselig indser, hvordan hun kvalificeret kan gætte på ord ved en så simpel ting som at tjekke de første par bogstaver, og efterfølgende vil læse endnu en bog, så fortæller det mig, at jeg er dygtig til det, jeg laver. Jeg kan vise børn, hvordan de med enkle midler kan tilegne sig komplekse færdigheder som eksempelvis at læse«, skriver Hans Bach blandt andet.
Det unikke ved indlægget er, at Hans Bach beretter om en anden virkelighed end den, der ellers bliver fremført i medierne, siger Ulla Krag Jespersen, der som pressechef på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus er vant til at analysere, hvordan medierne opbygger og nedbryder et image.
»Vi hører hele tiden, at det er hårdt at være lærer. At børn og forældre blander sig i alt, og at det er umuligt at holde disciplin. Alt for mange lærere synger med på sangen om, at folkeskolen er i krise. Derfor er det dejligt, at en lærer siger, at det er det bedste fag, han kan tænke sig. Ham vil jeg helt sikkert gerne have som lærer for mine børn«, siger Ulla Krag Jespersen.
Henrik Stanek