Anbefalinger
Anbefalinger
Bog Gør dine elever til matematiske tænkere
I starten af september havde jeg fornøjelsen af at være til matematikvejlederkonference i Odense. Keynotespeaker var professor Alan Schoenfeld. En klog mand med fine betragtninger om, hvordan man kan gøre elever til stærke matematiske tænkere – samtidig med at man skaber robust læring.
I sin nye bog "Mathematics Teaching On Target" opridser han de fem vigtigste dimensioner, man som matematiklærer skal være opmærksom på i sin undervisning, hvis man vil have eleverne til at udvikle sig til powerful mathematical thinkers.
Metoden har fået navnet TRU, som står for Teaching for Robust Understanding. Jeg kan varmt anbefale at gå på opdagelse på hjemmesiden truframework.org. Her kan du blandt andet se en kort video med Alan Schoenfeld selv, der fortæller om sit arbejde og opridser de fem nøgler til den gode matematikundervisning.
Henvisning https://truframework.org/
Bog Knæk læsenødden
For at kunne løse en opgave er man nødt til at kunne læse den først. Men faglig læsning kan ofte være en udfordring i matematiktimerne. Jo før man kommer i gang med at knække den nød, des bedre.
Jeg har afprøvet "Faglig læsning – Lær matematikkens sprog" fra Alinea med mine indskolingsklasser. Og den kan jeg sagtens anbefale.
Der er en glimrende lærervejledning og fem sæt a fem letlæsningsbøger. Bøgerne indeholder tekster, der er niveausvarende for indskolingen, og som tillige er flot illustreret. Til sidst er der afsluttende spørgsmål til eleverne.
Teksterne kommer rundt om de fem emner: plus og minus, vægt og rumfang, længde og tid, geometri og mønstre samt statistik og sandsynlighed.
En fin måde både at få styr på læsningen i matematik og at introducere eleverne for faglige og førfaglige begreber.
Hjemmeside Har du styr på fakta?
Vi tænker ofte, at vi har styr på fakta. Og at mens andre har alverdens bias'er, så er vi selv stringent logisk tænkende og slet ikke påvirkede af noget som helst.
Lyder det bekendt? Så prøv lige gapminder.org.
Som navnet antyder, sætter hjemmesiden fokus på det gab, der ofte er mellem vores opfattelse af tingenes tilstand, og hvordan det rent faktisk forholder sig.
Man kan vælge mellem forskellige temaer som for eksempel plastik i havene, global opvarmning og ekstrem fattigdom. Når man besvarer spørgsmålene, får man at vide, hvor stor en andel der har svaret forkert. Og det er som regel mange.
En sjov og spændende hjemmeside for mellemtrinnet og udskolingen, som giver anledning til refleksioner over statistik, procentregning – og sandheden.
Henvisning gapminder.org