Det kan betale sig at satse på musik

Evaluering af »Musik til alle«-projektet viser, at det virker på de fleste parametre. Derfor er det yderst betænkeligt, hvis socialt belastede skoler nedprioriterer musik, mener forsker

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke kun de involverede skoler, der er begejstrede for projektet. Det samme er Finn Holst.

Han er cand.pæd. og har for Forskningsenheden Musikpædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og Aarhus Universitet foretaget en grundig ekstern evaluering.

»Der er ingen tvivl om, at satsningen på musik har haft den ønskede effekt, og at de opstillede mål er blevet opfyldt. Set i det lys er det bemærkelsesværdigt, at en anden ny undersøgelse viser en tendens til, at jo mere socialt belastede skoler er, jo mindre musikundervisning tilbyder de eleverne. Det burde være omvendt«, siger Finn Holst.

De vigtigste konklusioner i evalueringen:

- Der er en markant forbedring af kvaliteten i musikundervisningen, af elevernes selvværd og sociale kompetencer, af skolernes image og udvikling af musiktraditioner

- Det største udviklingspotentiale ligger i et øget samarbejde mellem musiklærere i folkeskolen og musiklærere, der er uddannet på konservatorier.

Det sociale område:

- Børnenes måde at indgå i sociale fællesskaber på er blevet ændret

- De er blevet mere åbne og udadvendte

- Deres sociale opmærksomhed er øget.

Personlige kompetencer:

- Elevernes selvopfattelse, lyst til at lære og koncentrationsevne er øget.

Kvalitet i musikundervisning:

- Der er etableret en musikkultur

- Der er skabt sammenhæng mellem folkeskole- og musikskoleundervisning

- En negativ opfattelse af musikundervisning er blevet brudt

- Børn, som normalt ikke deltager i musikundervisningen, er kommet med.

Omverdenen:

- Musiks status blandt eleverne er forbedret

- Skolernes image er forbedret.

Tværfagligt:

- Det kreative miljø er styrket

- Elevernes sproglige udvikling bliver stimuleret.

folkeskolen@dlf.org