Forskning

Hvis læreren sikrer en god relation til eleven, kan det medvirke til, at eleverne dropper pjækkeriet.


Derfor pjækker eleverne

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sin afhandling »Pjæk fra elevernes og skolens perspektiv« har svenske Anne-Sofie Strand undersøgt, hvorfor eleverne ender med at have højt fravær.

Manglende meningsfuldhed, mobning, manglende støtte i undervisningen og udstødelse er ifølge Anne-Sofie Strand de fire væsentligste årsager, mens matematikvanskeligheder og en dårlig relation til lærerne er andre vægtige årsager.

»Det handler om at se og være opmuntrende, være bekræftende og især at have forventninger til eleverne. De elever, der ikke har oplevet at modtage støtte, selvom det kunne dokumenteres, at de blev støttet, er ofte endt i en sårbar situation, som ofte ikke sjældent er resulteret i pjæk«, siger Anne-Sofie Strand til det svenske fagblad »Skolvärlden«.

90 unge med 30 procent eller mere i fravær i 9. klasse har dannet udgangspunkt for undersøgelsen. Halvdelen af eleverne begyndte at skulke i 8. og 9. klasse, mens en række af de andre havde en højere forekomst af pletvis fravær allerede fra 3. klasse.