Forskning
Lærere føler, inklusion
truer deres autoritet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Flere elever skal inkluderes i den danske folkeskole, og et af midlerne er, at lærerne konstant reflekterer over deres egen praksis. Det stiller ekstremt store krav til lærerne, og samtidig sætter det relationen mellem skoleleder og lærer på spil.
Det viser ph.d.-afhandlingen »Promises of Reflexivity. Managing and Researching Inclusive Schools«, som Helene Ratner har forsvaret på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School (CBS).
Helene Ratner fortæller ifølge videnskab.dk, at nogle lærere føler sig truet på deres autoritet og professionalitet. Det sker, fordi det ikke længere er en legitim mulighed for lærerne at ekskludere elever, som forstyrrer undervisningen.
»I stedet for at placere problemet i barnet forventes de hele tiden kritisk at stille spørgsmål ved deres egen praksis - og det kan være både svært og grænseoverskridende«, siger hun.
Afhandlingen er skrevet efter blandt andet 48 dages observationer på to skoler fra august 2009 til juni 2010, 12 interview med skoleledere og ni interview med lærere.