Patrick Jørgensen er ikke sikker på, han havde kunnet klare at gå til afgangsprøve i en gymnastiksal fuld af elever
Søren Wesseltoft
Patrick til afgangsprøve helt alene
Når Patrick Jørgensen, der har ADHD, går til afgangsprøve, skal forholdene være i orden. Det har altid været et ønske, at han gik til prøve som andre elever. Og han klarer sig også fint
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der var kun to mennesker i lokalet. En lærer og Patrick. Patrick Jørgensen er skolens eneste elev i 9. klasse, så det var ikke noget problem at skabe ro omkring ham, da han gik op til de skriftlige afgangsprøver. Og der var service på - ud over muligheden for at have lidt at spise og drikke med ved eksamensbordet sørgede lærerne også for varm kakao og varm pizza undervejs. Og så fik han forlænget prøvetiden på grund af sit handicap, ADHD, der giver problemer med at koncentrere sig og fokusere.
»Det var ikke noget ekstraordinært - det var jo ikke sværere end det, vi ellers skal lave. Men selvfølgelig var det lidt spændende«, siger Patrick en uges tid efter prøverne. Men hans lærere fortæller, at han var meget, meget træt efter sådan en prøvedag. Og alligevel var han nødt til at gå til prøve igen næste dag, for placeringen af afgangsprøverne kan der ikke dispenseres fra. Og Patrick selv er da heller ikke sikker på, at det ville være en fordel med pausedage mellem prøverne:
»Jeg har det sådan med sådan noget, at når jeg skal huske alle de informationer, så er det bedre at få det overstået på én gang«.
Han har ikke fået sine karakterer endnu, men ved terminsprøven fik han 10 i både læseprøven, færdighedsregning og problemregning. Dansk stil volder større problemer, men ved terminsprøven bedømte hans lærer, Tom Lysgaard, prøven til et 4-tal.
»Til afgangsprøven var jeg så heldig, at der var et emne, jeg har skrevet om tidligere - miljø og klima«, fortæller Patrick Jørgensen.
Ensrettet ring om Patrick
Han har været diagnosticeret med ADHD, allerede før han kom i skole. Dengang fik hans forældre at vide, at han kunne vokse sig fra det. Men det gik ikke godt i folkeskolen. Han kom til Kølholm i Frederiksund - i dag en afdeling af Gyldenstenskolen - for fem år siden, da familien flyttede til Nordsjælland.
»Jeg sagde helt klart til skolen dengang, at jeg forventede, at han fik sin afgangseksamen ligesom andre børn. Signalet var, at man ville gøre, hvad man kunne, men at jeg ikke måtte forvente, at han fik en hel eksamen«, fortæller Patricks far, Claus Jørgensen.
Han kan mærke, at skolen har fået mere fokus på det faglige og på at forberede eleverne til at gå til prøve. Og er glad for, at loven er ændret, så afgangsprøverne ikke længere er en mulighed, men er obligatoriske for alle unge med mulighed for dispensation på grund af handicap.
»Når det er lykkedes, er det, fordi vi sammen med skolen har fået lagt en ensrettet ring om Patrick, hvor vi bakker ham op i tæt samarbejde med skolen«, siger Claus Jørgensen, der har hjulpet Patrick med at læse op til prøverne.
Patrick Jørgensen har vidst, at han vil være mekaniker, i mange år. Lige nu afventer han, at Gyldenstenskolens udslusningslærer Bodil Madsen taler med Ungdommens Uddannelsesvejledning om, hvordan han bedst kan starte på sin videre uddannelse. Om han skal begynde sammen med det store hold af nye elever til august, eller han skal vente til det mindre oktober-hold. I mellemtiden har han sit fritidsjob på et værksted. Men han får brug for særlig støtte undervejs. Det er Claus Jørgensen ikke i tvivl om:
»Selvfølgelig har han lært en masse strategier, men handicappet vil blive ved at være der. Så jeg tror stadig, han vil have behov for støtte«.