Et job for faglige ildsjæle
Nyt job. Brænder du for et af dine linjefag, og har du undervist i det i flere år, skulle du måske søge en stilling som skolekonsulent
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er fagligt engagement, der er brug for, hvis man vil gøre fyldest som skolekonsulent. Det gælder nemlig om at kunne inspirere lærere, opmærksomt at følge med i, hvordan fagområdet udvikler og hvordan dets almene tilstand er rundt omkring på skolernes i kommunen.
Vi ser gerne, at ansøgerne til den type stillinger har en videre uddannelse for eksempel en cand. pæd. en PD eller en master, men det vigtigste er, at man brænder for faget og gerne vil arbejde videre med det i nye rammer, siger Jens Liljensøe.
Han er udviklingskonsulent i Halsnæs Kommune og er i denne tid med til at ansætte to skolekonsulenter i henholdsvis læsning og engelsk.
Vi får enkelte ansøgninger fra folk, der vil bruge det som et trin på vejen til en lederstilling. Det er ikke dem, vi går efter. Det primære skal være det faglige engagement, ellers kan man ikke inspirere andre og den opgave udgør en stor det af arbejdet, siger han.
Der er næppe to job som skolekonsulent, der er ens. Karakteristisk er, at det gælder om at videreudvikle de pædagogiske tilgange til fagområdet og at indgå i samarbejdsrelationer på kryds og tværs.
Er man skolekonsulent i et fagområde, skal man selvfølgelig være meget inde i det. Det skal være et af ens linjefag, og man skal have solid erfaring i at undervise i det. Vi ser også gerne, at ansøgerne har videreuddannet sig, men alternativt kan han eller hun tage den videre uddannelse efter at have fået jobbet. Det stiller vi ganske vist ikke som ultimativt krav, men det er noget, vi gerne ser, siger Jens Liljensøe.
Mange kommuner kombinerer jobbet som skolekonsulent med et lærerjob på en folkeskole. På den måde holder konsulenten sine undervisningserfaringer ajour, samtidig med at han eller hun lærer andre sider af faget at kende.
Tit forventes det, at du underviser halvdelen af tiden på en af vores skoler, og at du er konsulent resten af tiden. Men vi har også fuldtids konsulentstillinger. Under alle omstændigheder regner vi med, at vores konsulenter er beskæftiget på fuld tid i kommunen, siger Jens Liljensøe.
Greve Kommune har aktuelt slået en fuldtidsstilling op med hovedfokus på læsning.
Vi prioriterer læsning meget højt og har gjort det på alle klassetrin siden 1998, derfor vil vi gerne have en fuldtidsansat konsulent i læsning. Vi lægger vægt på et få en ildsjæl og samtidig en person, der er veluddannet. Vi mener ikke, det er nok, at vedkommende er engageret, han eller hun skal også have noget at have engagementet i. Men dukker den rette op, ser vi nok ikke så nøje på eksamenspapirerne, siger seniorkonsulent Niels Westergård.
Der er stor forskel på søgningen til et job som skolekonsulent i et fagområde, så er du en ildsjæl, og er du mobil på arbejdsmarkedet, er der gode chancer for at komme i betragtning.