Illustration: Pernille Mühlbach
Karrierevejleder: Tænk fremad i studietiden
Valg af studiejob og undervisningsfag på læreruddannelsen kan få betydning for de senere jobmuligheder – hvis man som lærerstuderende vælger for meget med enten hjertet eller hjernen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rusturen er slut, tømmermændene har fortaget sig, og du skal nu til at vælge, hvilke undervisningsfag du vil have på din læreruddannelse. Og der er god grund til at tænke sig om to gange. Sådan lyder det fra karrierevejleder Britta Linneé fra Lærernes a-kasse.
»Vi oplever flere dimittender, der ærgrer sig over, at de måske har valgt fag lidt for tilfældigt og ikke har tænkt over, at det har betydning for, hvilke job de kan få«, siger hun og uddyber:
»Hvis man har mange små linjefag med få timer, så kan det være svært at få en fuldtidsansættelse på en lille skole. Det samme gælder, hvis man har kombineret fag, der traditionelt set hører til i henholdsvis ind- og udskolingen«.
Karrierevejlederen understreger dog, at man ikke udelukkende skal kigge på efterfølgende jobmuligheder, når man vælger sine undervisningsfag, hvis faget i virkeligheden ikke siger en noget.
»Vi oplever også dimittender, der for eksempel har valgt fysik/kemi, fordi det mere eller mindre giver jobgaranti. Men de føler sig ikke tilpas i faget, og derfor tør de ikke søge job, hvor de skal undervise i det«, siger Britta Linneé.
Endelig understreger hun, at det kan være svært at spå om, hvad der bliver brug for i fremtiden i folkeskolen, hvis vilkår kan ændres med et politisk pennestrøg.
»Kodeordene må være: Vælg med omhu!« siger karrierevejlederen.
Erhvervsrelevant erfaring fås ikke kun i skolen
Når den første ansøgning efter endt uddannelse skal sendes, er det ikke ligegyldigt, om man kan skrive et erhvervsrelevant studiejob på cv'et, lyder det fra karriererådgiveren.
»Vi hører fra dimittenderne, at de allerede under studiet har kunnet drage nytte af for eksempel vikararbejde. Man bliver skarpere på, hvad det væsentligste i et fag er, hvis man har nogle praksiserfaringer fra for eksempel vikararbejde at spille den teoretiske viden op imod«, siger hun.
Britta Linneé understreger dog, at det ikke kun er via arbejde som underviser, at man kan få lærerrelevant erfaring.
»Nyuddannede er generelt for dårlige til at gennemskue, at rigtig mange job har elementer, der går igen i undervisning. At man for eksempel skal kunne skabe relationer, have mange bolde i luften, improvisere eller fange folks opmærksomhed«, siger hun.
»Man kan med fordel allerede under studiet begynde at overveje, hvilke erfaringer man har gjort sig, som kan komme en til gode, når man skal stå i et klasseværelse. Og at gøre sig nogle nye«.