Når professionelle firmaer står for ansættelsen

Dit næste lærer- eller lederjob på en folkeskole skal måske findes gennem et firma, der har specialiseret sig i at matche lærere og ledige stillinger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du søger et job som lærer, plejer det at være skolens ledelse, ansøgningen skal stiles til, men i nogle tilfælde er det i stedet et rekrutteringsfirma.

Det gælder således på Brørupskolen i Vestjylland, hvor man anvender metoden, både når der skal ansættes ledere og medarbejdere.

"Vi er gode erfaringer med den metode, fordi der spares tid, og fordi vi er mere sikre på, at det er de rigtige medarbejdere, der bliver ansat. Det koster nogle penge, men de bliver nemt tjent ind, hvis vi undgår at ansætte en leder eller medarbejder, der ikke passer til jobbet," siger skoleleder Thomas Dræby Kragh.

Ved ansættelse af ledere og chefer, både i det private erhvervsliv og i det offentlige, har man længe brugt firmaer, der har specialiseret sig i rekruttering, men det er nyt i forbindelse med ansættelse af menige medarbejdere i det offentlige.

Lærere ansættes gennem rekrutteringsfirma

"Vi slipper for den første fase i ansættelsesforløbet, hvor vi skal sætte os ind i en stor gruppe ansøgere, og vi får større sikkerhed for, at det er de rigtige, vi skal vælge imellem, når der bliver indkaldt til samtale," siger skolelederen.

Karin B. Pedersen er tidligere skoleleder og nuværende ejer af Kape et proces- og rekrutteringsfirma, der blandt andet har folkeskoler som kunder.

"Som professionel er jeg bedre til at spotte dygtige lærere og til at finde ud af, om de passer til skolen.  Man kan sagtens være en dygtig lærer uden at være den rette til jobbet," siger hun.

Det handler ikke om hokuspokus. Karin B. Pedersens firma gennemgår alle ansøgninger, har længere samtaler med en halv snes af dem, der gerne vil have jobbet, indhenter referencer på dem, udvælger to eller tre, som skolens ansættelsesudvalg så har en samtale med. Karin B. Pedersen er også med, hvis der er behov for at se ansøgeren undervise.

"Normalt går skoler ikke så grundigt til værks, så alene af den grund er der større sikkerhed i ansættelsesforløbet. Dertil kommer, at jeg i kraft af mit arbejde har masser af erfaring med ansættelser. Jeg har også et netværk, så jeg kan opfordre lærere til at søge, hvis der bliver slået et job op, der er det helt rigtige til dem", siger Karin B. Pedersen.

Set fra ansøgerens synsvinkel har det også et par fordele, mener Karin B. Pedersen. Hvis man bliver ansat, er der stor sandsynlighed for at man passer til jobbet. Får man ikke jobbet, kan selve ansættelsesforløbet  være med til at gøre en bedre til at søge det næste job.