Det bevægelige klasse­lokale

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Arenaskolen i Greve er der kommet skummøbler i alle 0.-3.-klasser, og halvdelen af bordene og stolene er blevet erstattet af en fire gange fire meter skummadras med dertilhørende skumfigurer, som eleverne sidder, ligger, kravler eller balancerer på. Det sker for at forbedre børnenes læringsmiljø og motoriske udfoldelsesmuligheder, og Rune Bengtson, der er matematiklærer i 1. klasse, har siden forsøgets start i begyndelsen af maj ændret opfattelse af, hvordan en koncentreret elev sidder.

Hvor meget bruger I de her møbler?

»Dem bruger vi hele tiden, og det har faktisk været nemmere at komme i gang med, end vi troede, det ville være. Vi frygtede, at der ville være evig uro og manglende koncentration, når eleverne ikke sad pænt på deres plads. Men sådan er det ikke«.

Hvordan er det så?

»Altså, den første dag var det, som om skolefritidsordningens puderum flyttede ind i klassen, men så lavede vi nogle klare regler for, hvad eleverne måtte og ikke måtte gøre, og det gik ganske smertefrit«.

Hvilke fordele er der ved det?

»I mange situationer giver det mere ro, fordi eleverne får afløb for den her motoriske uro, som vi alle sammen prøver på at tæmme ved at sige 'sid stille'. Men et eller andet sted inde i lærerens hoved er der noget, der skal laves om. Vi er jo opdraget til at opfatte koncentration som elever, der sidder med foldede hænder og samlede ben bag et bord og på en stol, og som kigger lige ned i bogen. Men det betyder jo ikke, at eleven er koncentreret. Det betyder bare, at eleven sidder stille«.

cde@dlf.org