Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering
Vi undersøger 2002-2003
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Plus lærerhæfte til Vi undersøger og Min Vej
Af redaktør E. Gaardhøje med flere
30 og 42 sider, 11,25 kroner per hæfte
Udleveres gratis til elever i 8. klasse
Lærerhæfte: 18,75 kroner
Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning
Telefon 3395 5313
I 8. og 9. klasse rykker fremtiden tættere på elever og lærere - eller rettere fremtiden som et valg blandt mange muligheder, når folkeskolen slutter. Den situation skal forberedes. Elev og forældre skal gennem mange overvejelser, og elevens lærere og daglige skolegang er en vigtig faktor i valgsituationen. Til at støtte dette arbejde udsender Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning et materiale til brug i arbejdet med uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Det består af en elevbog og et lærerhæfte. I år udgives bøgerne i nyt format, nemlig A5. De er derved blevet nemmere og mere indbydende at arbejde med. Indholdet er det samme som sidste år, og dog. . . Emnerne er de samme, nemlig fremtidsdrømme, arbejde som begreb, iværksættere, arbejdsmarkedet og livsformer. Under disse overskrifter gemmer sig blandt andet temaer som arbejdsmiljø og som noget nyt elevers og studerendes undervisningsmiljø samt kulturelle iværksættere og løn og forbrug. Men hvor disse områder i tidligere udgaver var samlet op i en stor opgave, hvor klassen optrådte som et samlet analyseinstitut, er der i årets udgave lagt vægt på at arbejde med hvert område for sig i grupper og som enkeltopgaver. Ændringen er ikke begrundet i hverken indledning eller lærerhæfte, men det bevirker, at stoffet kan spredes ud over en længere periode med mange mindre opgaver. Det er dog evident, og det understreges også i lærerhæftet, at materialet ikke kan stå alene. Der må bruges flere og andre tilgange til stoffet, og her må skolevejleder og klasselærer samarbejde. Dette aspekt tydeliggøres også i lærerhæftet. Her er der uddybende beskrivelser til afsnittene med kommentarer, ideer til undervisningen og bud på arbejdsformer og fremlæggelse i klassen. Der er arbejdsforslag til 8., 9. og 10. klasse, og der henvises til love, bekendtgørelser og læseplaner på relevante netadresser. Lærerhæftet dækker over to bøger, nemlig 'Vi undersøger' og materialet 'Min Vej', et uddannelsesleksikon til brug i 9. og 10. klasse (se særskilt anmeldelse af dette). Materialerne er udsendt til skolerne.
Keld Andersen