Sløjd

Elevernes alsidige udvikling gennem praktisk arbejde

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Jørgen Mogensen, Flemming Nielsen, Ole Skovmølle og Ole Aarsdal

44 sider, 40 kroner

Danmarks Sløjdlærerforening

Hæftet er et væsentligt supplement til Klare Mål og er ment som en hjælp til undervisere, der ønsker at fokusere på elevens alsidige personlige udvikling. Forfatterne er fire sløjdfolk, som tager udgangspunkt i, at elevens alsidige udvikling drejer sig om at udstyre eleverne med en værktøjskasse med så mange redskaber som vel muligt. Den praktisk anlagte arbejdsform, som praktiseres i sløjd og i tværfaglige sammenhænge, rummer mange muligheder for en almendannende udvikling hos eleven, og det er forfatternes hensigt at henlede opmærksomheden på dette.

Hæftet beskriver i ord og billeder elleve tværfaglige undervisningsforløb, der alle er afprøvet i praksis.

Der gives eksempler på undervisningsforløb, der kommer meget vidt omkring hvad angår sløjdmæssige aktiviteter som smedning, masker, smykker, totempæl, flyvning og broer. Også mere tværfaglige aktiviteter som skrivning af logbog, fremlæggelse og udstillinger, robinsonader og museumsbesøg indgår. Hvert undervisningsforløb indledes med den enkelte skoles målsætning for undervisningen, og man kan i undervisningsforløbet vurdere, om der er sammenhæng mellem mål og undervisning. De enkelte undervisningsforløb afsluttes med nogle overvejelser, man kunne gøre sig, som for eksempel 'Hvordan kombineres teoretisk og praktisk arbejde i skoledagen?' eller 'Kan du benytte lokalerne, således at eleverne kan arbejde med både læsning/skrivning og produktfremstilling?'

Der er mange fine fotos med både elever og elevarbejder, hvilket gør det let at læse de enkelte afsnit, og det er jo altid dejligt at se glade og stolte elever, der fremviser deres produkter eller er fordybede i arbejdet. Hvert afsnit efterfølges af en litteraturliste med henvisninger til relevante netadresser, bøger og artikler.

Samlet er de beskrevne undervisningsforløb en stor idebank af muligheder for spændende undervisning i æstetisk-praktisk arbejde. Hvem falder ikke for emner som: 'Der skal være hul i - og det må ikke ligne noget' eller 'Hønsehold i indskolingen'. I en tid, hvor de politiske signaler peger mod mere boglige aktiviteter, er hæftet et kærkomment argument for, at der er en anden farbar vej.

En vej, hvor hele barnet tilgodeses og udvikles til glæde for sig selv - og os.

Hæftet findes også i en elektronisk udgave - www.sloejd.dk

Uffe Bjerre