Skolestart
Bager Bølles tossede bageri
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Af Dorte Jørgensen og Anette Christensen
Storbog: 32 sider, 312,50 kroner
Lillebog: 64 sider, 90 kroner
Lærerfif: 39 sider og 41 kopisider, 368,75 kroner
Malling Beck
Materialet er tænkt som et supplement til matematikundervisningen i børnehaveklassen og første klasse.
Matematikken i børnehaveklassen begynder med indlæring af forskellige begreber, og det gør materialet meget ud af. Ved hjælp af de 32 forskellige samtalesider i storbogen får eleverne kendskab til foran/bagved, størst/mindst, over/under, ovenpå/nedenunder, størst/mindst, yngst/ældst og mange flere. Derefter fortsættes med tallene fra et til ti, former, spejling, perspektiv og introduktion til de fire regnearter.
Storbogens 32 temaer, et på hver side, går igen i Lillebogens venstre side. På højresiderne arbejdes videre med samme emne. I Lærerfif er der ideer til fælles indledende snak, en lille fortælling til indledning af hvert emne samt kopisider.
Storbogens illustrationer er meget farverige med mange detaljer, der desværre gør det vanskeligt at bruge den til fælles snakkebog, da børnene ikke kan se detaljerne, medmindre de er tæt på. For at følge med på billedet skal eleverne have Lillebogen foran sig, og det inviterer til den mere gammeldags undervisning med læreren ved tavlen og eleverne ved bordene. Selv om bøgerne er afhængige af hinanden, giver det flere muligheder, hvis de også kan bruges hver for sig.
Til hvert tema er der forslag til aktiviteter, hvor børnene arbejder sammen i større eller mindre grupper.
Materialet henvender sig primært til børnehaveklassen og kan bruges som introduktion til de forskellige emner. Det er uafhængigt af andre matematiksystemer, så der kan arbejdes videre både med de udmærkede kopisider og andet materiale.
Mie Ebbensgaard