Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sport og Psyke nummer 29
Redaktion: Kirsten Kaja Roessler med flere
210 sider, 235 kroner
Tidsskrift for Dansk Idrætspsykologisk Forum
Forlaget Klim
www.diforum.dk
Krop og læring er temaet i dette års udgivelse af tidsskriftet 'Sport og Psyke'. Bogen består af ni indlæg, der med hvert sit udgangspunkt giver et bud på kroppens betydning for identiteten set i lyset af forskning, læring og uddannelse.
Temaet er tidsaktuelt, der er meget fokus på kroppen. Hvordan vi lærer med kroppen og kroppen som erfaringssamler. Artiklerne indkredser temaet ud fra nyere forskning, teori eller praksis.
Med baggrund i nyere forskning kommer Shaun Gallagher ind på kompleksiteten omkring begreberne kropsbillede og kropsskemaer. Kropsbillede dækker over et system af perceptioner, holdninger og overbevisninger angående ens krop, og kropsskema dækker over et system af sensomotoriske processer, der konstant regulerer stilling og bevægelse. De to begreber interagerer og er vanskelige at adskille. Forfatteren belyser begreberne ud fra forskellige udviklingspsykologiske teorier og undersøgelser og kommer blandt andet ind på undersøgelser af nyfødte og ufødte i de sidste uger før fødslen. Undersøgelserne af disse nyfødte og ufødtes reaktionsmønstre indikerer, at der er tale om et medfødt kropsskema. Ved kombinationen af teorierne og flere undersøgelser kommer vi tættere på en forståelse af, hvordan kroppen former kognition.
I artiklen 'Bevægelse af kroppen - fra den objektive tanke til lærerskab' handler det om perception og bevægelse, om vaner og imitation, mimisme. Her er det centrale udgangspunkt Merleau-Pontys fænomenologi, der perspektiveres og sammenstilles med andre teorier.
Artiklen 'Mesterlære og svenderejse' beskriver mulighederne i det idrætslige univers og tager udgangspunkt i fungerende praksis. Titlen er en metafor og kommer ind på det komplekse i at arbejde med det kendte og det at prøve kræfter med det ukendte. Her er udgangspunktet et andet end præstationsaspektet. Det handler om processen, at tage udfordringen op, med chance for at lykkes, at være i dannelsesproces og personlig udvikling.
Når der er fokus på praksis, foregår det i gensidig dialog med teorien. Handler det om færdighedstilegnelse, sker tilegnelse af nyt stof i forhold til allerede indsamlet kropslig viden og erfaring. Dette er i høj grad en mental proces, og kroppen er erfaringssamler og vidensbærer. Vi udbygger handlerepertoiret og kropslig basis, og vi udvikles som hele mennesker.
Illustrationerne i bogen er lavet af elever fra Roskilde Specialhøjskole i forbindelse med et større projekt med fokus på sund krop. Der er en fin beskrivelse af billedtilblivelsen og elevernes arbejde og udvikling gennem projektet.
Efter hver artikel er der noter og referencer, der giver mulighed for videre ajourføring og fordybelse. Sidste del af bogen indeholder forfatteroplysninger og anmeldelse at Charlotte Blochs bog 'Flow og stress' og Lis Engels bog 'Krop, psyke og verden' samt af Mette Krogh Christensens ph.d.-afhandling, 'Når alderen indhenter én'.
Artiklerne giver i et helhedsperspektiv et indblik i teorierne om krop og læring. Indholdet spænder bredt, nogle indlæg er let tilgængelige og praksisorienterede, andre med en mere kompliceret teoretisk og sproglig tilgang. Materialet danner tilsammen en fin mosaik med mange overlapninger, og hermed skabes en spændende helhed og en relevant kobling mellem teori og praksis, hvor stoffet bliver levende. Dette er netop bogens styrke, den giver mulighed for, at den tidsaktuelle videnskabelige forskning bliver meningsfuld i forhold til den praktiske handling, og det skaber udvikling i undervisningen i idræt.
En væsentlig bog til ajourføring og til argumentationen i den aktuelle debat og til handling.
Britta Vestergaard